Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantrekkingskracht banken neemt niet af

Ondanks hun instortende reputaties neemt de aantrekkingskracht van financiële instellingen nauwelijks af.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook tijdens de kredietcrisis kiezen stakeholders massaal voor banken en verzekeraars als hun favoriete werkgever, zakenpartner of investering. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder bijna 5.000 decision makers naar de aantrekkingskracht en reputatie van Nederlandse organisaties.

related partner content for mobile comes here

Voor de eerste keer in vijf jaar wint Shell de top 500 op aantrekkingskracht niet: Rabobank is de nieuwe nummer een. Ook ING en ABN Amro staan in de top 5 en SNS Reaal, Triodos Bank, Aegon en Achmea halen de top 20.

'Dit onderzoek toont dat Nederland nooit heeft gedacht dat deze partijen werkelijk zouden omvallen. Mensen willen ook vandaag de dag massaal voor deze bedrijven werken en er zaken mee doen. Maar als je naar hun instortende reputaties kijkt, is het de vraag of dat zo zal blijven', zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany.

Voor de top 100-organisaties meet Incompany ook de reputatie. In dit reputatieonderzoek verliest de financiële sector wél ongekend veel terrein: ABN Amro zakt naar plaats 99, ING naar 91, Aegon naar 92 en Delta Lloyd naar 88. Vooral op de reputatie-elementen betrouwbaar en solide keldert het vertrouwen in banken en verzekeraars.

ABN Amro is de nummer 100 en dus allerlaatste op betrouwbaarheid. 'Ze hebben het vertrouwen van de samenleving helemaal verloren. Als duizenden decision makers ABN Amro als onbetrouwbaar zien, krijgt dat gevolgen. Nu Zalm ook nog eens fors gaat reorganiseren, kan een verdere daling van aantrekkingskracht en zakelijk succes niet uitblijven.'

De winnaars in deze editie van Incompany 500 zijn organisaties die op de lange termijn opereren en overleven. Overheden en duurzame organisaties winnen, bedrijven met een kortetermijnpolitiek verliezen. Groene banken zoals ASN Bank en Triodos Bank en bijna alle ministeries en (semi-)overheden schieten omhoog in de top 500.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in