Emotioneel onbegrip


Afgelopen week lazen we van de start van de B2B-campagne van Endemol Nederland. Onder de titel 'Understanding Emotion' lanceerde de producent annex multimedia-exploitant annex formatontwikkelaar annex bereiksaanbieder een campagne waarmee het zichzelf (nog) nadrukkelijker op de kaart wil zetten. Inhoudelijk dan. Want met de naamsbekendheid zit het wel snor.
Het 'nieuws' - want menig adverteerder zou blij zijn met zoveel aandacht voor de start van zijn campagne ? had in het reclamevak een ondertoontje: Endemol ging nu toch echt openlijk de concurrentie met de bureaus aan! Het bedrijf vertelde immers direct aan adverteerders dat het de emoties van het volk begreep! En dat het vanuit dat begrip de realisatie van marketingdoelstellingen kan bewerkstelligen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDie ophef is vreemd. Waarom zou Endelmol dat niet mogen beweren? Klopt het dan niet? Weet het bedrijf dan niet waar Nederland naar kijkt/luistert en klikt? Of is begrip van "de doelgroep" het alleenrecht van reclamebureaus?
Endemol voelt zich kennelijk klaar voor een dergelijk offensief. De cynici zullen zeggen dat het 'shared-revenue model' kennelijk wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Als andere media-exploitanten een zakelijke campagne beginnen is er minder ophef.
Kennelijk raakt Endemol een gevoelige snaar bij de reclamebureaus. En dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de modus operandi van het bedrijf. Het manifesteert zich nadrukkelijk op diverse bereiksterreinen en is zelf druk doende het medialandschap opnieuw uit te vinden.
Daar investeert het ook in (6% van de totale uitgavenpost naar verluid). Hoeveel bureaus doen dat? Wie is werkelijk bezig zich te verdiepen in de veranderende mediaconsumptie van 'het volk'? De stennis rond de Endemol-campagne doet dan ook een beetje aan als het gekreun van conservatieven. Een geluid dat weer iets te vaak opklinkt uit traditionele bureaukringen.
Ter geruststelling: de campagne is gemaakt door reclamemensen. Want zo wijs is Endemol wel: reclame maken ís een vak apart. Of zou hij de bureaus zo onderhand gewoon helemaal niet meer begrijpen en was hulp uit die wereld dus vereist?
Deze column verscheen afgelopen maandag ook in Communicatienieuws
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid