Overslaan en naar de inhoud gaan

Emotioneel onbegrip

Door gastblogger Wim Andréa
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week lazen we van de start van de B2B-campagne van . Onder de titel 'Understanding Emotion' lanceerde de producent annex multimedia-exploitant annex formatontwikkelaar annex bereiksaanbieder een campagne waarmee het zichzelf (nog) nadrukkelijker op de kaart wil zetten. Inhoudelijk dan. Want met de naamsbekendheid zit het wel snor.

related partner content for mobile comes here

Het 'nieuws' - want menig adverteerder zou blij zijn met zoveel aandacht voor de start van zijn campagne ? had in het reclamevak een ondertoontje: Endemol ging nu toch echt openlijk de concurrentie met de bureaus aan! Het bedrijf vertelde immers direct aan adverteerders dat het de emoties van het volk begreep! En dat het vanuit dat begrip de realisatie van marketingdoelstellingen kan bewerkstelligen.

Die ophef is vreemd. Waarom zou Endelmol dat niet mogen beweren? Klopt het dan niet? Weet het bedrijf dan niet waar Nederland naar kijkt/luistert en klikt? Of is begrip van "de doelgroep" het alleenrecht van reclamebureaus?

Endemol voelt zich kennelijk klaar voor een dergelijk offensief. De cynici zullen zeggen dat het 'shared-revenue model' kennelijk wel een steuntje in de rug kan gebruiken. Als andere media-exploitanten een zakelijke campagne beginnen is er minder ophef.

Kennelijk raakt Endemol een gevoelige snaar bij de reclamebureaus. En dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de modus operandi van het bedrijf. Het manifesteert zich nadrukkelijk op diverse bereiksterreinen en is zelf druk doende het medialandschap opnieuw uit te vinden.

Daar investeert het ook in (6% van de totale uitgavenpost naar verluid). Hoeveel bureaus doen dat? Wie is werkelijk bezig zich te verdiepen in de veranderende mediaconsumptie van 'het volk'? De stennis rond de Endemol-campagne doet dan ook een beetje aan als het gekreun van conservatieven. Een geluid dat weer iets te vaak opklinkt uit traditionele bureaukringen.

Ter geruststelling: de campagne is gemaakt door reclamemensen. Want zo wijs is Endemol wel: reclame maken ís een vak apart. Of zou hij de bureaus zo onderhand gewoon helemaal niet meer begrijpen en was hulp uit die wereld dus vereist?

Deze column verscheen afgelopen maandag ook in

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in