Overslaan en naar de inhoud gaan

Drankprobleem

De Stichting Alcoholpreventie (Stap) heeft scherpe kritiek op de reclameslogan 'Alcohol onder de 16 nog even niet'. Volgens…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Stichting Alcoholpreventie (Stap) heeft scherpe kritiek op de reclameslogan 'Alcohol onder de 16 nog even niet'. Volgens Stap-directeur Wim van Dalen 'is het een absolute schijnmanoeuvre van de industrie, om pijnlijker regelgeving te voorkomen'.
Hij doelt daarmee op eerdere plannen van minister Hoogervorst van VWS voor een verbod op commercials voor alcoholhoudende dranken vóór 21.00 uur. En een accijns van 60 eurocent op mixdranken als Breezer, maatregelen die de Kamer blokkeerde. Van Dalen: 'Dat VWS hiermee akkoord is, verbaast ons. De slogan komt onder een reclame die aangeeft dat alcohol leuk, gezellig en lekker is, maar nog even niet voor jongeren onder de 16. Hoogervorst zal zich nog wel eens achter de oren krabben als hij dit ziet.'
In een brief aan de Tweede Kamer evalueerde Hoogervorst afgelopen maandag de resultaten van de zelfregulering in de reclame-uitingen. Die heeft volgens de minister 'naar behoren' gefunctioneerd. Ook die conclusie bestrijdt de Stap-voorzitter. 'Rustig aan gedaan met reclame? Internetmarketing, prijskortingen, sponsoring en het organiseren van events, dat alles blijft buiten beschouwing.'  (bron: FD)<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

related partner content for mobile comes here

Laat Hoogervorst maar eens wat fermer optreden. De slogan lijkt me inderdaad eerder een uitnodiging dan een waarschuwing. Geen wonder toch ook, als je de verkoper laat vertellen dat je van zijn producten af moet blijven?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in