Overslaan en naar de inhoud gaan

Persoonlijk contact verdwijnt door e-mail

Werknemers e-mailen meer en bellen steeds minder met klanten en collega’s. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De afgelopen vijf jaar is bijna 80 procent van de werknemers meer gaan e-mailen, maar persoonlijk contact is in diezelfde periode met 20 procent afgenomen. In de communicatie met klanten wordt op dit moment voor 32 procent gebruikgemaakt van e-mail, 31 procent van de telefoon en voor 26 procent gebruikgemaakt van persoonlijk contact. Vrouwen staan positiever tegenover een toenemende e-mailcultuur dan mannen, 64 procent versus 52 procent.

related partner content for mobile comes here

Ten aanzien van de keuze voor e-mail versus het persoonlijke klantcontact zegt Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership: 'Efficiency in klantcontact is heel belangrijk, zeker gezien de mobiliteitsperikelen. Voorwaarde is wel dat het persoonlijke contact niet verder afneemt. E-mail heeft als groot nadeel dat het moeilijker is om gevoelens mee te geven met een boodschap. Ironie vervalt bijvoorbeeld meestal in een geschreven tekst. Bovendien is er een generatieconflict tussen jongeren die met smiles en dergelijke hun mails verfraaien en de oudere generatie die het meer ziet als een digitale brief.'

De verdere digitalisering op de werkvloer wordt daarnaast door zakelijk Nederland veelvuldig aangewend als smoes. Vijftien procent van de ondervraagden gebruikt problemen met internet, e-mail of de computer als smoes, indien werk niet af is. Jongeren vaker dan ouderen (21 procent versus 12 procent) en mannen vaker dan vrouwen (17 procent versus 13 procent). Werknemers in de randstad gebruiken ICT-problemen ook vaker als smoes dan niet-randstedelingen (27 procent versus 13 procent).

Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals beschikt 55 procent privé en/of zakelijk over een mobiele telefoon of PDA met internetmogelijkheden. De mobiele telefoon of PDA met internet wordt voornamelijk gebruikt om mee te e-mailen (door 39 procent), informatie te zoeken of nieuwssites te bezoeken. Op de zakelijke markt is KPN (36 procent) met afstand de grootste provider van mobiel internet, gevolgd door Vodafone (23 procent). Binnen de consumentenmarkt zijn KPN (22 procent), Vodafone (20 procent),Telfort (20 procent) en T-Mobile (18 procent) ongeveer even groot.

De ICT Barometer wordt sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder 603 Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit-sector en de overheid. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Interview-NSS.

De rapport met de onderzoeksresultaten is te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in