Overslaan en naar de inhoud gaan

Een op tien internetgebruikers zet merkfilmpjes online

Consumenten spreken niet alleen thuis over merken, maar ook op het werk of in de supermarkt ('Word of Mouth') en -heel sterk- via internet…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gebruik van online communicatiekanalen voor merken is niet zomaar een hype bij marketeers. De resultaten van een studie van marktonderzoekbureau InSites tonen aan dat vier op tien respondenten minstens een keer per maand een filmpje over een merk online bekijkt.

related partner content for mobile comes here

Ze bekijken filmpjes online, verzamelen informatie via forums, blogs en chat sessies, verspreiden zelf bood-schappen via deze kanalen en creëren zelf ook eigen merkboodschappen. InSites Consulting deed een onderzoek naar de 'Buzz Activation' in zes Europese landen en voor negen productcategorieën.

Het fenomeen 'buzz activation' werd onderzocht in België, Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje.

Consumenten verzamelen informatie over merken via online fora (38 procent), de website van bedrijven (36 procent), commentaren op blogs (32 procent) en in chat sessies (30 procent). Een op vijf verstuurt zelf ook commentaar over merken per e-mail. Een op tien zet zelf online filmpjes op gespecialiseerde websites zoals youtube.com. Acht procent geeft aan dat ze maandelijks hun eigen filmpje maken. Dit toont aan dat consumenten zowel op het ontvangen, ver-spreiden en creëren van merkboodschappen actief zijn.

De onderzoekers peilden ook op welke locaties mensen de afgelopen week merkinformatie hadden gehoord of verspreid.

Respondenten communiceren vooral thuis (59 procent) over merken. Daarnaast is ook het internet zeer po-pulair (53 procent), en het kantoor/werkplek (52 procent), de supermarkt (42 procent), het café (37 procent) en het restaurant (34 procent), het openbaar vervoer (24 procent) en de school (22 procent).

Welke merken worden er dan zoal besproken? Globale merken als Coca-Cola, Dove, Sony, BMW, Nike, Acer worden in alle landen vernoemd. Per land zijn er daarnaast lokale sterke merken die mensen doen praten, in België waren dat ondermeer Proximus, Telenet en Het Nieuwsblad. In Nederland zijn dat Amstel bier, De Telegraaf en Postbank.

De Spanjaarden geven meer dan in andere landen informatie over merken, zowel offline als online. Volgens de studie scoort Nederland lager op het verspreiden van 'buzz' dan België. Belgen spreken offline meer over auto’s dan Nederlanders, Nederlanders maken wel weer meer buzz over muziek dan Belgen.In totaal hebben 3.419 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. De cijfers zijn representatief voor de online populatie van elk land naar geslacht en naar leeftijd (15-65 jaar).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in