Een op tien internetgebruikers zet merkfilmpjes online


Het gebruik van online communicatiekanalen voor merken is niet zomaar een hype bij marketeers. De resultaten van een studie van marktonderzoekbureau InSites tonen aan dat vier op tien respondenten minstens een keer per maand een filmpje over een merk online bekijkt.
Ze bekijken filmpjes online, verzamelen informatie via forums, blogs en chat sessies, verspreiden zelf bood-schappen via deze kanalen en creëren zelf ook eigen merkboodschappen. InSites Consulting deed een onderzoek naar de 'Buzz Activation' in zes Europese landen en voor negen productcategorieën.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet fenomeen 'buzz activation' werd onderzocht in België, Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje.
Consumenten verzamelen informatie over merken via online fora (38 procent), de website van bedrijven (36 procent), commentaren op blogs (32 procent) en in chat sessies (30 procent). Een op vijf verstuurt zelf ook commentaar over merken per e-mail. Een op tien zet zelf online filmpjes op gespecialiseerde websites zoals youtube.com. Acht procent geeft aan dat ze maandelijks hun eigen filmpje maken. Dit toont aan dat consumenten zowel op het ontvangen, ver-spreiden en creëren van merkboodschappen actief zijn.
De onderzoekers peilden ook op welke locaties mensen de afgelopen week merkinformatie hadden gehoord of verspreid.
Respondenten communiceren vooral thuis (59 procent) over merken. Daarnaast is ook het internet zeer po-pulair (53 procent), en het kantoor/werkplek (52 procent), de supermarkt (42 procent), het café (37 procent) en het restaurant (34 procent), het openbaar vervoer (24 procent) en de school (22 procent).
Welke merken worden er dan zoal besproken? Globale merken als Coca-Cola, Dove, Sony, BMW, Nike, Acer worden in alle landen vernoemd. Per land zijn er daarnaast lokale sterke merken die mensen doen praten, in België waren dat ondermeer Proximus, Telenet en Het Nieuwsblad. In Nederland zijn dat Amstel bier, De Telegraaf en Postbank.
De Spanjaarden geven meer dan in andere landen informatie over merken, zowel offline als online. Volgens de studie scoort Nederland lager op het verspreiden van 'buzz' dan België. Belgen spreken offline meer over auto’s dan Nederlanders, Nederlanders maken wel weer meer buzz over muziek dan Belgen.In totaal hebben 3.419 respondenten deelgenomen aan het onderzoek. De cijfers zijn representatief voor de online populatie van elk land naar geslacht en naar leeftijd (15-65 jaar).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid