Overslaan en naar de inhoud gaan

Discussie: twitteren met de dokter?

In de wereld van de gezondheidszorg is e-health een hot item. De een na de ander bedenkt een platform waar artsen en patiënten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek van is qua timing volgens mij een schot in de roos. Vermeer beschrijft de zeer actuele discussie over de invloed van cost efficiency op de kwaliteit van de zorg. In die discussie wordt onder andere gekeken naar sociale media gekeken als efficiënte variant van zowel het fysieke als het telefonische consult. Sociale media kunnen bijdragen aan een meer actieve rol voor de patiënt in het zorgproces, menen sommigen.

related partner content for mobile comes here

Ideale wereld
In de ideale wereld worden patiënten via sociale media bijgestaan door zowel lotgenoten als zorgverleners, maar ze voeren zelf de regie. En - om een lang verhaal zeer kort te maken - wanneer de patiënt zelf de touwtjes in handen heeft leidt dat automatisch tot lagere kosten. Slim bedacht door dikbetaalde mensen achter chique bureaus, maar Vermeer vraagt zich terecht af: “Willen patiënten en artsen dat zelf eigenlijk wel?”. Nee, zo blijkt uit de studie. Patiënt en dokter zoeken elkaar nauwelijks op via sociale media. Nog niet althans.

De cijfers
De studie van Vermeer laat zien dat 44,1% van de deelnemende patiënten gebruik maakt van social media om gezondheidsgerelateerde redenen. Zij geven de voorkeur aan achtereenvolgens Twitter, Hyves en Facebook. Onder de responderende zorgverleners ligt het percentage gebruikers van sociale media – wat mij betreft verrassend - hoger: 62%. Bij voorkeur gebruikt de zorgverlener Twitter, Linkedin of Facebook. Jammer, maar ook begrijpelijk, dat niche-netwerken voor chronisch zieken, zoals en niet in het onderzoek zijn meegenomen. Dat had mij veel waardevolle informatie opgeleverd ;-)

;" title="plaatje.php?id=236196&;">

We gebruiken sociale media omdat…
Opmerkelijk is dat patiënten en zorgverleners nauwelijks aangeven met elkaar in contact te willen komen. Patiënten gebruiken Facebook vooral om sociale steun te krijgen van lotgenoten en ze gebruiken Hyves om ervaringen te delen rondom ziekte, behandeling en medicatie. Daarnaast gebruiken ze Twitter en Hyves om de arts en de behandeling te bespreken. Ook zorgverleners zoeken vooral contact met collega’s op sociale media. Zij zien in Facebook, Linkedin en Twitter een mooi netwerk om hun kennis en ervaringen te etaleren en informatie op te doen. Zorgverleners blijken Twitter bijvoorbeeld te gebruiken om op de hoogte te blijven van nieuwe zorgontwikkelingen.

De wereld tussen nu en straks
Tot slot concludeert Vermeer dat er een discrepantie bestaat tussen de huidige en de toekomstige gebruikers van sociale media. Van de patiënten die geen social media gebruiken, wil 42% dat in de toekomst wel gaan doen. Zij denken dan vooral aan Facebook, Twitter, Linkedin en Youtube en willen dolgraag contact met de zorgverlener. En de toekomstige twitterende dokter? Die droomt van een wereld waarin hij via Twitter en Linkedin advies kan geven aan patiënten.

Jullie toekomstvisie
Het toekomstplaatje van Vermeer is voer voor een vervolgblog over dit onderwerp. Ik ben heel erg benieuwd wat jullie hierover denken. Zouden jullie via Facebook en Twitter contact onderhouden met je arts? Je lullige kwaaltjes, maar ook je serieuze beperkingen bespreken op een platform dat het niet zo nauw neemt met privacy? En als arts, zou je tijd willen steken in een online relatie met patiënten? Zou dat meerwaarde opleveren in de vorm van therapietrouw? Of voor je reputatie als zorgverlener? Plaats hieronder je comments!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in