Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren komen makkelijk aan alcohol

Het is voor jongeren nog steeds vrij eenvoudig om alcohol te kopen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat in meer dan de helft van de gevallen geen poging werd gedaan om de leeftijd van de klant vast te stellen. De leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol ligt op 16 jaar voor licht alcoholhoudende dranken en 18 jaar voor sterke drank. Voor het onderzoek deden 58 mysteryshoppers van 14 en 15 jaar in totaal 1338 keer een poging alcoholhoudende dranken te kopen.

related partner content for mobile comes here

Veruit het grootste gedeelte van de aankooppogingen bij supermarkten, slijterijen, horeca, sportkantines en thuisbezorgkanalen slaagde. Zo kregen de jongeren in 70 procent van de pogingen alcohol mee bij een supermarkt.

Opvallend is dat er in veel gevallen wel naar een ID-bewijs werd gevraagd. De jongeren konden gewoon alcohol kopen, terwijl de verkoper op het ID-bewijs kon zien dat de klant nog geen zestien jaar was.

Bron: NOS.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in