Jongeren komen makkelijk aan alcohol


Uit onderzoek van de Universiteit Twente blijkt dat in meer dan de helft van de gevallen geen poging werd gedaan om de leeftijd van de klant vast te stellen. De leeftijdsgrens voor het kopen van alcohol ligt op 16 jaar voor licht alcoholhoudende dranken en 18 jaar voor sterke drank. Voor het onderzoek deden 58 mysteryshoppers van 14 en 15 jaar in totaal 1338 keer een poging alcoholhoudende dranken te kopen.
Veruit het grootste gedeelte van de aankooppogingen bij supermarkten, slijterijen, horeca, sportkantines en thuisbezorgkanalen slaagde. Zo kregen de jongeren in 70 procent van de pogingen alcohol mee bij een supermarkt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOpvallend is dat er in veel gevallen wel naar een ID-bewijs werd gevraagd. De jongeren konden gewoon alcohol kopen, terwijl de verkoper op het ID-bewijs kon zien dat de klant nog geen zestien jaar was.
Bron: NOS.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid