De succesfactoren van een tv-commercial
Afgelopen vrijdag presenteerde de Ster voor het eerst de generieke resultaten uit het Televisie Reactie Onderzoek (TRO) op het jaarlijkse ESOMAR WAM congres. In dit onderzoek heeft de Ster 32 commercials getest op de verwerking door en waardering van de doelgroep. Op de database, bestaande uit ruim 4.000 waarnemingen, zijn correlatie en segmentatie analyses uitgevoerd. Hierdoor is het mogelijk algemene uitspraken te doen over welke elementen in een commercial van invloed zijn op de effectiviteit ervan.
De resultaten laten onder andere een 10 procent hogere reclameherinnering zien wanneer een twin spot wordt gebruikt en bij langere spotlengtes. De gemiddelde reclameherinnering is 71 procent. Herinnering van een twin spot is het hoogst wanneer kijkers zich voorstellen het product zelf te gebruiken. Maar ook bij een single spot kan de herinnering bovengemiddeld zijn. De commercial moet dan origineel en duidelijk zijn, een goed gevoel achterlaten en de kijker kunnen laten identificeren met het product, waardoor zij makkelijker in de winkel kunnen kiezen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
De waardering blijkt afhankelijk te zijn van het gebruik van humor en van warmte (het laten zien van een gezin, kinderen of dieren). Ook de aanwezigheid van een bekend persoon, een terugkerende persoon of figuur en dominante achtergrondmuziek weet de waardering omhoog te krijgen. Maar ook zonder humor kan een commercial effectief zijn. Communiceer dan op een duidelijke manier relevante informatie voor de doelgroep en speel in op het gevoel.
Gemiddeld worden televisie commercials gewaardeerd met het rapportcijfer 6,7. Voor radio is dit een 5,6 (bron: Ster Radio Reactie Onderzoek).
Merkherkenning tenslotte blijkt sterk afhankelijk van het aantal keer dat de merknaam te zien of te horen is, het moment waarop dit voor het eerst gebeurt en de totale duur. Hoe vaker, des te eerder en hoe langer, des te beter.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid