Overslaan en naar de inhoud gaan

De succesfactoren van een tv-commercial

Een twin spot geeft een 10 procent hogere reclameherinnering; langere spotlengte ook. Een single spot leidt tot bovengemiddelde herinnering…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen vrijdag presenteerde de Ster voor het eerst de generieke resultaten uit het Televisie Reactie Onderzoek (TRO) op het jaarlijkse ESOMAR WAM congres. In dit onderzoek heeft de Ster 32 commercials getest op de verwerking door en waardering van de doelgroep. Op de database, bestaande uit ruim 4.000 waarnemingen, zijn correlatie en segmentatie analyses uitgevoerd. Hierdoor is het mogelijk algemene uitspraken te doen over welke elementen in een commercial van invloed zijn op de effectiviteit ervan.

related partner content for mobile comes here

De resultaten laten onder andere een 10 procent hogere reclameherinnering zien wanneer een twin spot wordt gebruikt en bij langere spotlengtes. De gemiddelde reclameherinnering is 71 procent. Herinnering van een twin spot is het hoogst wanneer kijkers zich voorstellen het product zelf te gebruiken. Maar ook bij een single spot kan de herinnering bovengemiddeld zijn. De commercial moet dan origineel en duidelijk zijn, een goed gevoel achterlaten en de kijker kunnen laten identificeren met het product, waardoor zij makkelijker in de winkel kunnen kiezen.

De waardering blijkt afhankelijk te zijn van het gebruik van humor en van warmte (het laten zien van een gezin, kinderen of dieren). Ook de aanwezigheid van een bekend persoon, een terugkerende persoon of figuur en dominante achtergrondmuziek weet de waardering omhoog te krijgen. Maar ook zonder humor kan een commercial effectief zijn. Communiceer dan op een duidelijke manier relevante informatie voor de doelgroep en speel in op het gevoel.
Gemiddeld worden televisie commercials gewaardeerd met het rapportcijfer 6,7. Voor radio is dit een 5,6 (bron: Ster Radio Reactie Onderzoek).

Merkherkenning tenslotte blijkt sterk afhankelijk van het aantal keer dat de merknaam te zien of te horen is, het moment waarop dit voor het eerst gebeurt en de totale duur. Hoe vaker, des te eerder en hoe langer, des te beter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in