Overslaan en naar de inhoud gaan

[Case] Hoe geef je het Nederlands EU-voorzitterschap audiovisueel vorm?

Film en animatie ondersteunen communicatie
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Door Ivo Broekhuizen

Het eerste halfjaar van 2016 was Nederland voorzitter van de EU. Met succes: internationaal werd Nederland geroemd om zijn dadendrang en effectiviteit.

Om tijdens het voorzitterschap helder te maken wat Nederland nastreefde is veel gebruik gemaakt van film en animatie.

Veel ministerraden en EU-conferenties startten met een korte film en ook werd de burger vaak online geïnformeerd via (animatie)films. Nederland streefde daarbij naar eenduidigheid in uitstraling en vorm: creatief, maar ook ingetogen en realistisch. Deze stijl werd neergezet in een leaderpakket en een introductiefilm:

De introductiefilm werd vertoond op de eerste bijeenkomsten van ministers en hoge ambtenaren, maar ook via de website van het voorzitterschap.

Niet alleen werd de beeldtaal, maar ook de muziek in alle volgende films op elkaar afgestemd. Dezelfde melodielijn, maar wel met telkens met een passende sfeer, zoals bijvoorbeeld in de film die begin 2016duidelijk maakte hoe Nederland de vluchtelingencrisis wilde aanpakken:

Deze film werd vertoond aan ministers, beleidsmakers en algemeen publiek toen deze crisis in Europa op zijn hoogtepunt was.

Over politiek minder gevoelige onderwerpen kon Nederland een helder standpunt innemen en dat ook uitdragen. Bijvoorbeeld over ‘financieel rechercheren:’

Veel conferenties en ministerraden trapten af met zo’n film of animatie. Nederland startte hiermee telkens met een samengebalde, goed doordachte boodschap die de toon zette en het gesprek daarna bepaalde. Ook voor algemeen publiek werden korte films gemaakt, bijvoorbeeld om mensen te trekken naar de Open Dag van het Europagebouw:

Het ministerie van VWS sloot het voorzitterschap ook af met een compilatie van de activiteiten:

 

Ivo Broekhuizen, is verbonden aan BroekhuizenWirtz, sparringpartners in overheidscommunicatie - een combinatie van Ivo Broekhuizen Communicatie en Wirtz Film en Experience. Dit bureau was verantwoordelijk voor de audiovisuele producties en -advies.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in