Overslaan en naar de inhoud gaan

Als journalisten geen tijd hebben voor factchecken, moeten wij PR-adviseurs dat doen

51 weken per jaar strijden tegen nepnieuws (en nu even niet)
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Door Camiel Overgaauw, Het PR Bureau 

related partner content for mobile comes here

Deze week werd bekend dat om journalisten te factchecken op onzorgvuldigheden. Ook Facebook en Google presenteerden onlangs hun plannen om nepnieuws te bezweren. PR-bureaus als factcheckers? Het moet niet gekker worden. Toch hebben PR-bureaus ook een eigen verantwoordelijkheid.

Dat ik mij als PR-professional verantwoordelijk voel om nepnieuws tegen te gaan is historisch gezien helemaal niet logisch. Waren het niet de journalisten die de zin en onzin van elkaar moeten scheiden? Zij zijn toch de hoeders van onze beschaving? Wij kunnen naar hartenlust ronkende persberichten de wereld in slingeren. Zo was het toch?

Budgetten onder druk

Zo was het inderdaad. Maar er worden steeds minder kranten verkocht en adverteerders zetten hun kaarten in op andere platforms (zoals Snapchat). Budgetten op redacties staan onder druk en dat heeft grote gevolgen.

Niet zelden worden online redacties bezet door één of enkele journalisten. Die hebben te maken met een leger van hongerige vertegenwoordigers van merken die de hele dag ronkende berichtjes de wereld in slingeren.

Journalistiek te koop

We maken het steeds vaker mee dat berichten één op één door worden geplaatst. Regelmatig nemen redacties niet eens de moeite om zelf een kop te verzinnen. Een journalist die opbelt en zegt: ‘Ik heb dat verhaal gelezen, maar hoe zit dat nou eigenlijk?’ Het gebeurt eigenlijk niet meer.

Daarnaast worden media steeds ontvankelijker voor commerciële samenwerkingen. Ook als dat niet als zodanig wordt geframed voor het publiek. Met een beetje budget kom je tegenwoordig een heel eind. Het zorgt ervoor dat je als lezer of kijker steeds minder goed weet wat echt en nep is.

Zorgvuldig op onwaarheden

Inderdaad, de onafhankelijkheid van media staat onder druk. Dat is heel zorgelijk, want uiteindelijk hebben we allemaal baat bij onafhankelijke media. Ook de merken die wij vertegenwoordigen.

En dus voel ik mij als pr-adviseur en partner van een pr-bureau verantwoordelijk. Als journalisten geen tijd meer hebben om facts te checken, dan is het onze taak om nóg zorgvuldiger te zijn op onwaarheden.

Zullen we afspreken dat....

Laten we, beste pr-professionals in Nederland, afspreken dat we hier serieus werk van maken. Dat factchecken kunnen we zelf. En laten we dan, als dat lukt (en alleen dan), afspreken dat het hoogstens één week per jaar een soort sale is, waarin we het allemaal even net wat minder serieus nemen.

1 april en Ola-ijsjes

Die week, dat is deze week. De week voor 1 april. Traditiegetrouw een periode waarin klanten massaal bij ons aankloppen met de vraag: kunnen we nog wat leuks verzinnen?

Zo fakete ons zusje Blyde vorig jaar (op het randje, we weten het) en het jaar daarvoor kwamen we voor Cardini-dressing met het bericht naar buiten dat zij patenthouder zijn van de Caesar Salad dressing (en dat alle restaurants 10 euro per maand moeten betalen om de naam Caesar Salad te gebruiken). Nepnieuws dat in de media groots werd opgepakt.

Ik vind dat het mag, die 1 april stunts, maar dan wel met een paar hele strikte regels:

  • Beperk het tot één keer per jaar
  • De clou moet zich uiterlijk op 1 april openbaren
  • De stunt moet voor niemand schadelijk zijn
  • Het moet als grap uit te leggen zijn (dus geen primair commercieel belang)

Kattenkwaad

Kunnen jullie daar mee leven, beste journalisten van Nederland? Wij zorgen ervoor dat we jullie 51 weken per jaar voorzien van verhalen waarin de feiten kloppen. En dan mogen wij voortaan 1 weekje per jaar kattenkwaad uithalen.

Camiel Overgaauw is partner en pr-adviseur bij Het PR Bureau

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
tushar

Happy Diwali 2018
Diwali animated gif 2018
Happy Diwali wallpaper 2018
Diwali sms hindi 2018
Rangoli designs for diwali 2018
Happy Diwali Pictures

Nicole

Er kommt in der Nacht zu jedem Haus und schenkt allen besonders Kleine Gedichte Zu Weihnachten Grundschule lustigen Geschenken an die Kinder Geschenke.

SHABNAM

Happy Halloween 2018
Creative Halloween cosutme idea

Brunhilde

Weihnachten ist der Tag des Beweglich Weihnachtsbilder Kostenlos Ausdrucken Weihnachten jedes Jahr, wenn wir uns alle versammeln

Calcaterra lcaterra

Tuttavia, gran parte del contenuto è valido per ogni data dell'anno. In anticipo Molte congratulazioni! Messaggi Di Natale Da Inviare per tutti quelli che leggono questa pagina

SHABNAM

Thanksgiving day 2018
Thanksgiving day animated gif
Thanksgiving day wishes quotes
Poems for thanksgiving
Thanksgiving thoughts
Thanksgiving day images
Thanksgiving day quotes for friends
HaPPY Thanksgiving day Saying 2018
Thanksgiving wishes for friends and family

SHABNAM

Happy Thanksgiving day 2018
Thanksgiving day quotes 2018
Thanksgiving day Gif
HaPY Thanksgiving day parade 2018
HaPY Thanksgiving day card
Thanksgiving day poem 2018
Thanksgiving day recipes
Happy Thanksgiving quotes 2018
Happy Thanksgiving wishes 2018

maria luisa

I have bookmarked your website because this site contains valuable information in your Website.this topic is being also covered on this web site so cheers for taking the time to discuss this! Thanks.
Office 2019 Pro Plus Free
Office 2013 pro plus 2018 Free
Office 2010 Free
WPS Office 2016 Premium Free
Microsoft office 2007Free

smadav

This article is an appealing wealth of informative data.I would like to thank you for the efforts you have made in writing this article. Have a good day. Smadav Pro 2019 Free

wafiapps

WaFiApPs.NeT The best website to download free all kinds of pc software Free with full version Download Windows 7 Free Full Version Crack Keygen

FahimR

WaFiApPs.NeT The best website to download all kinds of pc software for free with full version Download Windows 7 Free Full Version Crack Keygen

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in