Overslaan en naar de inhoud gaan

Aandeel eigen merken neemt sterk toe

Consumenten kopen graag huismerken om zodoende te kunnen besparen op hun huishoudbudget, ondanks dat de meeste Europese landen een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het blijkt dat in de maand september, in vergelijking met 2009, er sprake is van een stijging van de bestedingen van shoppers aan voeding. De oorzaken voor deze groei moeten worden gezocht in het feit dat meer consumenten ervoor kiezen om binnenshuis te koken in plaats van buitenshuis, een stijging van het aandeel van eigen merken in bepaalde landen, de toenemende interesse in de herkomst van voedsel én een stijging van de BTW in bepaalde landen.

related partner content for mobile comes here

Griekenland kende de grootste omzetgroei, ondanks dat dit land nog steeds in recessie verkeert, namelijk 1,5 procent. Duitsland steeg met 1,2 procent en Frankrijk met 0,9 procent. Dalingen van de omzet waren er in Italië, Spanje en Nederland (-0,3 procent).

Eén van de grootste drijvers achter de groei zijn de eigen merken. In landen als Griekenland, Spanje en Italië switchen shoppers naar eigen merken om zo hun uitgaven drastisch te beperken. Het aandeel van eigen merken in Griekenland is met 11,5 procent het sterkst gestegen. In Nederland was de stijging 2,3 procent.

De promotionele activiteiten zijn in de Europese landen fors gestegen. In Nederland steeg het aandeel dat in promotie verkocht wordt in september 2010 met 8,5 procent, gevolgd door Duitsland met een stijging van 7,7 procent. In Italië steeg de promotiedruk met 3,7 procent en in Frankrijk maar met 0,8 procent. Vanwege de enorme toename van het aandeel eigen merken daalde de promotiedruk op A-merken in Griekenland maar liefst met 13 procent.

Anne LeFranc, European marketing director bij SymphonyIRI Group: ‘De strategie van steeds zwaardere promoties is een riskante onderneming voor fabrikanten. Het zet de marges verder onder druk, zodat er weinig ruimte overblijft om bijvoorbeeld de voorspelde stijging van grondstofprijzen door te berekenen. Het kan ook schadelijk zijn voor de merkwaarde omdat shoppers gewend raken aan promoties en lage prijzen. Fabrikanten zullen hard moeten knokken om de consumenten te overtuigen van hun reële waarde door het ontwikkelen van een sterke merkentrouw en niet differentiëren op prijs alleen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in