Vorm mobiele advertentie bepaalt succes campagne
Voor het rapport werden 1.400 Britse mobiele gebruikers ondervraagd gedurende mei 2007. Hoewel mobile advertising nog in de kinderschoenen staat, blijkt uit het rapport dat 13 procent van de 16 tot 24-jarigen wel eens op een mobiele advertentie gereageerd of geklikt heeft. MoMac vindt dit opvallend, gezien de beperkte hoeveelheid mobiele advertenties dat momenteel daadwerkelijk beschikbaar is.
Tekstadvertenties favoriet
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVerder toont MoMac's onderzoek aan dat de voorkeur voor de verschillende verschijningsvormen van mobiele advertenties nauw samenhangt met de sekse en leeftijd van de mobiele gebruiker. Tekstadvertenties zijn nu nog favoriet (56 procent); vrouwen kiezen hier vaker voor dan mannen (60 procent tegenover 47 procent). Op een goede tweede plaats volgen de grafische advertenties in de vorm van banners en plaatjes (29 procent); onder 25- tot 34-jarigen sprak circa 33 zijn voorkeur uit voor de banner.
Advertenties in de vorm van een korte video doen het opvallend beter bij mannen, die hierop bijna tweemaal zoveel (22) als vrouwen (12) zouden reageren. Videoadvertenties scoren ook duidelijk hoger bij gebruikers in de leeftijdscategorie 16-24 jaar (23) tegenover slechts 12 in de categorie boven de 55 jaar.
Diverse betaalmodellen
De resultaten van MoMac's onderzoek tonen tevens aan dat uitgevers, omroepen en andere contentproviders diverse betaalmodellen voor hun mobiele content moeten overwegen om verschillende groepen mobiele gebruikers aan te trekken. Gratis content, geheel gefinancierd met mobiele reclameinkomsten, heeft een sterke voorkeur bij jonge mobiele gebruikers: 47 procent in de leeftijdscategorie 16-24 jaar geeft aan gratis toegang tot content te willen in ruil voor het bekijken van reclame. Slechts 32 procent van deze jonge gebruikers koos voor het pay-per-view model, waarbij wordt betaald voor het eenmalig raadplegen of downloaden van content.
Het minst populair zijn de abonnementsmodellen voor mobiele content, 3,9 procent van de jonge gebruikers wil betalen via een abonnement. Bij de doelgroep van 25 jaar en ouder is daarentegen het pay-per-view model nog wel favoriet, ruim de helft geeft daaraan de voorkeur boven gesponsorde content. Pay-per-view blijkt verder populairder bij vrouwen (54 procent) dan bij mannen die mobiel internet gebruiken (41 procent).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid