Overslaan en naar de inhoud gaan

Vorm mobiele advertentie bepaalt succes campagne

Reclame op de mobiele telefoon moet zijn toegespitst op specifieke doelgroepen. Niet iedere doelgroep reageert bijvoorbeeld even goed op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor het rapport werden 1.400 Britse mobiele gebruikers ondervraagd gedurende mei 2007. Hoewel mobile advertising nog in de kinderschoenen staat, blijkt uit het rapport dat 13 procent van de 16 tot 24-jarigen wel eens op een mobiele advertentie gereageerd of geklikt heeft. MoMac vindt dit opvallend, gezien de beperkte hoeveelheid mobiele advertenties dat momenteel daadwerkelijk beschikbaar is.

related partner content for mobile comes here

Tekstadvertenties favoriet

Verder toont MoMac's onderzoek aan dat de voorkeur voor de verschillende verschijningsvormen van mobiele advertenties nauw samenhangt met de sekse en leeftijd van de mobiele gebruiker. Tekstadvertenties zijn nu nog favoriet (56 procent); vrouwen kiezen hier vaker voor dan mannen (60 procent tegenover 47 procent). Op een goede tweede plaats volgen de grafische advertenties in de vorm van banners en plaatjes (29 procent); onder 25- tot 34-jarigen sprak circa 33 zijn voorkeur uit voor de banner.

Advertenties in de vorm van een korte video doen het opvallend beter bij mannen, die hierop bijna tweemaal zoveel (22) als vrouwen (12) zouden reageren. Videoadvertenties scoren ook duidelijk hoger bij gebruikers in de leeftijdscategorie 16-24 jaar (23) tegenover slechts 12 in de categorie boven de 55 jaar.

Diverse betaalmodellen

De resultaten van MoMac's onderzoek tonen tevens aan dat uitgevers, omroepen en andere contentproviders diverse betaalmodellen voor hun mobiele content moeten overwegen om verschillende groepen mobiele gebruikers aan te trekken. Gratis content, geheel gefinancierd met mobiele reclameinkomsten, heeft een sterke voorkeur bij jonge mobiele gebruikers: 47 procent in de leeftijdscategorie 16-24 jaar geeft aan gratis toegang tot content te willen in ruil voor het bekijken van reclame. Slechts 32 procent van deze jonge gebruikers koos voor het pay-per-view model, waarbij wordt betaald voor het eenmalig raadplegen of downloaden van content.

Het minst populair zijn de abonnementsmodellen voor mobiele content, 3,9 procent van de jonge gebruikers wil betalen via een abonnement. Bij de doelgroep van 25 jaar en ouder is daarentegen het pay-per-view model nog wel favoriet, ruim de helft geeft daaraan de voorkeur boven gesponsorde content. Pay-per-view blijkt verder populairder bij vrouwen (54 procent) dan bij mannen die mobiel internet gebruiken (41 procent).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in