Groei reclamebestedingen varieert sterk


Reclame is bij uitstek een cyclische bedrijfstak. Gaat het goed met de economie, dan nemen de bestedingen toe. En als de bedrijvigheid inzakt, dan volgt de reclame meteen. Na de recessie van 2001 heeft de reclamemarkt zich volledig hersteld. Wereldwijd komt de groei nu uit op een stabiele 5 procent. Maar achter dat gemiddelde gaan wel verschillen schuil.
Zo lag in Azië de groei vorig jaar beduidend hoger. Dat is behalve aan de opkomende economieën ook te danken aan de komende Olympische Spelen. Ook in het Midden-Oosten namen de bestedingen fors toe. Egypte liet met 47 procent zelfs de hoogste groei ter wereld zien. Verder doen ook landen als Roemenië en Rusland het goed.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBehalve naar landen is er ook een onderscheid te maken naar media. Het marktaandeel van tv neemt af en ook radio en dagbladen leveren in. De bestedingen aan bioscoopreclame en buitenreclame namen meer dan gemiddeld toe. Internet spant de kroon: het nam in 2006 5,8 procent van alle reclame voor zijn rekening.
Bron: Campaign
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid