Torpedo wil niets weten van marketingdenken in journalistiek
Torpedo is een nieuw tijdschrift in de stijl van het Britse Granta, (met journalistieke non-fictie en fotoreportages) en het Nederlandse Hard Gras.
Carel Helder en Mirjam Bosgraaf (de bedenkers) en Daan Dijksman (oud-hoofdredacteur van Vara Magazine) geven hun schrijvers geen opdrachten, maar vragen hen waar zou over zouden willen schrijven. Torpedo heeft géén website, zo is op de cover te lezen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisGeen website en al helemaal geen 'nieuwerwetse' interactiviteit.
Dijksman in de Volkskrant (weergave van zijn Volkskrant-weeklog): 'Nee, die stukken uit Torpedo komen het best tot hun recht op papier en zijn dan ook niet aan te klikken op een display van een mobiele telefoon. Waarom zou een echte lezer (M/V en een beetje opgeleid) zich in godsnaam bekeren tot die oncomfortabele vorm van leesgedrag?'
Uitgever Nijgh & Van Ditmar kon niet in zijn eentje het project bekostigen.
Roland Pelle, oud-uitgever van Het Parool, werd erbij betrokken en Ben Rogmans van De Pers deed een kleine investering. Dijksman in zijn Volkskrant-weeklog: 'Met (De Pers) heeft Torpedo een bescheiden samenwerkingsovereenkomst, die er onder andere in voorziet dat ze zo nu en dan een verhaal overnemen en in ruil daarvoor adverteren.'
Theo Bouwman
Belangrijkste geldschieter is oud-PCM-, Sanoma- en Weekbladpersman Theo Bouwman. Carel Helder ziet in de investering van Bouwman een bevestiging in het bestaansrecht van Torpedo, zo is in NRC te lezen.
Helder in NRC: 'Alle bladen zijn tegenwoordig onderhevig aan het marketing- en doelgroepdenken. Daarop wordt het format afgestemd. De formule van Torpedo is veel avontuurlijker. We stellen geen eisen aan de opbouw, stijl of lengte, zolang de bijdragen maar aan onze kwaliteitsnormen voldoen. Door het aanvankelijk ontbreken van een format, heeft het blad uiteindelijk zijn format gevonden. Wij maken dit blad zo mooi en goed mogelijk, in de hoop dat de mensen het kopen.'
Nijgh & Van Ditmar geeft Torpedo uit in een oplage van 6000 exemplaren. Dit jaar verschijnen drie nummers (nummer 2 moet eind deze zomer verschijnen), volgend jaar moeten er zes nummer verschijnen. Nummer 1 heeft 160 pagina's en kost 9,95 euro.
Ben benieuwd.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid