Overslaan en naar de inhoud gaan

Torpedo wil niets weten van marketingdenken in journalistiek

'Een magazine dat haaks staat op het moderne marketing- en formatdenken dat de journalistiek meer en meer verstikt'. Dat moet het nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Torpedo is een nieuw tijdschrift in de stijl van het Britse Granta, (met journalistieke non-fictie en fotoreportages) en het Nederlandse Hard Gras.

related partner content for mobile comes here

Carel Helder en Mirjam Bosgraaf (de bedenkers) en Daan Dijksman (oud-hoofdredacteur van Vara Magazine) geven hun schrijvers geen opdrachten, maar vragen hen waar zou over zouden willen schrijven. Torpedo heeft géén website, zo is op de cover te lezen.

Geen website en al helemaal geen 'nieuwerwetse' interactiviteit.

Dijksman in de Volkskrant (weergave van zijn Volkskrant-weeklog): 'Nee, die stukken uit Torpedo komen het best tot hun recht op papier en zijn dan ook niet aan te klikken op een display van een mobiele telefoon. Waarom zou een echte lezer (M/V en een beetje opgeleid) zich in godsnaam bekeren tot die oncomfortabele vorm van leesgedrag?'

Uitgever Nijgh & Van Ditmar kon niet in zijn eentje het project bekostigen.
Roland Pelle, oud-uitgever van Het Parool, werd erbij betrokken en Ben Rogmans van De Pers deed een kleine investering. Dijksman in zijn Volkskrant-weeklog: 'Met (De Pers) heeft Torpedo een bescheiden samenwerkingsovereenkomst, die er onder andere in voorziet dat ze zo nu en dan een verhaal overnemen en in ruil daarvoor adverteren.'

Theo Bouwman
Belangrijkste geldschieter is oud-PCM-, Sanoma- en Weekbladpersman Theo Bouwman. Carel Helder ziet in de investering van Bouwman een bevestiging in het bestaansrecht van Torpedo, zo is in NRC te lezen.

Helder in NRC: 'Alle bladen zijn tegenwoordig onderhevig aan het marketing- en doelgroepdenken. Daarop wordt het format afgestemd. De formule van Torpedo is veel avontuurlijker. We stellen geen eisen aan de opbouw, stijl of lengte, zolang de bijdragen maar aan onze kwaliteitsnormen voldoen. Door het aanvankelijk ontbreken van een format, heeft het blad uiteindelijk zijn format gevonden. Wij maken dit blad zo mooi en goed mogelijk, in de hoop dat de mensen het kopen.'

Nijgh & Van Ditmar geeft Torpedo uit in een oplage van 6000 exemplaren. Dit jaar verschijnen drie nummers (nummer 2 moet eind deze zomer verschijnen), volgend jaar moeten er zes nummer verschijnen. Nummer 1 heeft 160 pagina's en kost 9,95 euro.

Ben benieuwd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in