Overslaan en naar de inhoud gaan

Alleen nog strikte criteria voor ´light´

Producten in supermarkten mogen vanaf deze week geen teksten als ’vetarm’, ’light’ en ’suikervrij’ meer claimen. Een nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Alleen producten waarbij via strikte criteria is vastgesteld dat ze echt gezonder zijn dan die van de concurrentie, mogen dit straks nog groot op hun verpakking zetten. De lolly met ’extra vitamine C’, de chocoladereep met ’extra calcium’ en andere zogenaamd gezond snoepgoed zullen uit de schappen moeten verdwijnen.

related partner content for mobile comes here

PvdA-Europarlementariër Dorette Corbey in De Telegraaf: ‘De afgelopen jaren zijn miljoenen consumenten op grote schaal misleid en soms zelfs ronduit belazerd. Veel mensen die wilden afvallen of om medische redenen gezond moesten eten, hebben daarbij veel extra geld neergeteld voor ’gezonde’ producten die dat vaak niet of nauwelijks waren.’

Een product dat volgens grote letters op de verpakking weinig suiker bevat, maar wel bol staat van vet en zout kan en mag daarom niet langer ’gezond’ genoemd worden zo hebben de EU-landen onlangs samen met het Europarlement afgesproken.

Een voedingsclaim als ’extra vitaminen’, ’vezelrijk’ of ’vetarm’ mag straks alleen nog op de verpakking staan indien het product ook op andere terreinen gezond scoort en dus niet te veel vet, suiker of zout bevat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in