Overslaan en naar de inhoud gaan

JeugdReclameWijzer moet zelfregulering stimuleren

Overheid, bedrijfsleven en consumentenorganiosaties zijn het eens dat zelfregulering belangrijk is voor de creatie van een verantwoorde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reklame Rakkers ontwikkelde daarom de JeugdReclameWijzer, een educatieve handleiding voor beleidsmakers op het gebied van commerciële communicatie gericht op jongeren onder de 18 jaar.Het eerste exemplaar werd tijdens het debat overhandigd aan vertegenwoordigers van consumentenorganisaties, bedrijfsleven en overheid.

related partner content for mobile comes here

Het debat stond in het teken van ‘Kinderen en reclame – Verwachte resultaten van (zelf)regulering’. Uit de discussie kwam naar voren dat alle aanwezigen zelfregulering een belangrijk instrument vinden voor het creëren van een verantwoorde commerciële omgeving, met name in relatie tot overgewicht bij kinderen. Instanties moeten meer samenwerken, waarbij de overheid optreedt als regisseur.

Liesbeth Hop, initiator van Reklame Rakkers: ‘Er blijkt een grote behoefte aan meer constructief overleg tussen het bedrijfsleven en consumentenorganisaties en meer waardering voor allerlei initiatieven die in een stroomversnelling zijn gekomen in het gevecht tegen overgewicht bij kinderen. De aanwezigen benadrukten het belang van samenwerking tussen alle relevante organisaties en bedrijven waarbij een regiefunctie voor de overheid is weggelegd. Daarnaast is meer consistentie in communicatie en voorlichting naar de consument gewenst.’

Tijdens het debat is een inventarisatie gemaakt van de belangrijkste oorzaken van gewichts invloed bij kinderen. Op nummer één staat de opvoedingsstijlen van ouders. Daarna volgen eetpatronen van ouders, voedingskennis van ouders, bewegingspatronen van ouders en bewegingsonderwijs op scholen.

Handleiding

De JeugdReclameWijzer bevat de richtlijnen van de Nederlandse Reclame Code, die op een overzichtelijk manier zijn samengevat en toegelicht, plus verschillende gedragscodes en convenanten en adviezen van Stichting Reklame Rakkers. De wijzer is in de eerste plaats bedoeld om kennis over te dragen en moet daarnaast een constructieve bijdrage leveren aan de discussie over kinderen en reclame in Nederland.

Reklame Rakkers wil kinderen mediavaardiger en commerciëel bewuster maken. De stichting is een initiatief van maatschappelijke en consumentenorganisaties, wetenschappelijke instellingen, Nederlandse media, de overheid, de communicatiebranche en het bedrijfsleven.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in