Vignet bij leenreclame: 'Consument als ontsnapte boef'
Het vignet - een mannetje met een soort ouderwetse voetboei - is gekozen door een consumentenpanel dat moest aangeven welk van de drie plaatjes het best aansluit bij de waarschuwing 'Let op! Geld lenen kost geld'. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakte gisteren bekend dat deze tekst vanaf 1 april bij alle leenreclames op radio, tv en in de krant moet staan. Dit om 'consumenten bewust maken van de kosten en risico's van lenen'.
Met het vignet wordt volgens de AFM bedoeld dat “een lening een blok aan je been kan worden als je niet goed hebt nagedacht of je de lening wel kunt aflossen”. Sanders noemt de AFMwaarschuwing “in hoge mate overbodig. Er is net vorig jaar een gedragscode overeengekomen met zeer strenge regels voor kredietverlening aan consumenten".
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDSB Groep, met merken als Becam, Postkrediet, lenen.nl en Frisia de grootste speler in de leenbranche, zegt 'geen bezwaar' te hebben tegen de waarschuwingstekst. Het omstreden vignet "hebben wij nog niet zo bekeken" aldus DSB-woordvoerder Klaas Wilting. (De Telegraaf)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid