Overslaan en naar de inhoud gaan

Vignet bij leenreclame: 'Consument als ontsnapte boef'

Kredietverstrekkers zijn verbolgen over het nieuwe ‘Lenen kost geld’ logo dat bij alle leenreclames moet worden getoond. "De consument…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het vignet - een mannetje met een soort ouderwetse voetboei - is gekozen door een consumentenpanel dat moest aangeven welk van de drie plaatjes het best aansluit bij de waarschuwing 'Let op! Geld lenen kost geld'. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakte gisteren bekend dat deze tekst vanaf 1 april bij alle leenreclames op radio, tv en in de krant moet staan. Dit om 'consumenten bewust maken van de kosten en risico's van lenen'.

related partner content for mobile comes here

Met het vignet wordt volgens de AFM bedoeld dat “een lening een blok aan je been kan worden als je niet goed hebt nagedacht of je de lening wel kunt aflossen”. Sanders noemt de AFMwaarschuwing “in hoge mate overbodig. Er is net vorig jaar een gedragscode overeengekomen met zeer strenge regels voor kredietverlening aan consumenten".

DSB Groep, met merken als Becam, Postkrediet, lenen.nl en Frisia de grootste speler in de leenbranche, zegt 'geen bezwaar' te hebben tegen de waarschuwingstekst. Het omstreden vignet "hebben wij nog niet zo bekeken" aldus DSB-woordvoerder Klaas Wilting. (De Telegraaf)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in