Eén plaatje is effectiever


Bij de meeste advertenties staan meerdere illustraties of foto’s. Daar wordt in onderzoek naar de werking en het effect van beeld in print zelden rekening mee gehouden. De meeste onderzoekers gaan uit van één enkel plaatje, maar uit een experiment onder studenten blijkt dat het aantal plaatjes wel degelijk een rol speelt. Bij het gebruik van één beeld zijn de emotionele reacties bij lezers heviger, zowel in negatieve als in positieve zin.
Twee plaatjes hebben in veel gevallen een matigend effect. Als het ene beeld een negatieve en het andere een positieve lading heeft, neutraliseren ze elkaar. Vaak wordt er gebruikgemaakt van meerdere beelden om ze een verhaal te laten vertellen. Ook dan is het effect minder sterk dan bij één enkel beeld.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBetekent dat nu dat adverteerders er beter aan doen om één plaatje bij hun advertentie te zetten? Dat ligt aan de doelstelling van de advertentie. Als het primair gaat om de impact van de advertentie, dan is één beeld beter.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid