Overslaan en naar de inhoud gaan

Eén plaatje is effectiever

Over de werking van beeld in advertenties weten we al heel wat. Meerdere plaatjes hebben minder impact dan één plaatje.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij de meeste advertenties staan meerdere illustraties of foto’s. Daar wordt in onderzoek naar de werking en het effect van beeld in print zelden rekening mee gehouden. De meeste onderzoekers gaan uit van één enkel plaatje, maar uit een experiment onder studenten blijkt dat het aantal plaatjes wel degelijk een rol speelt. Bij het gebruik van één beeld zijn de emotionele reacties bij lezers heviger, zowel in negatieve als in positieve zin.

related partner content for mobile comes here

Twee plaatjes hebben in veel gevallen een matigend effect. Als het ene beeld een negatieve en het andere een positieve lading heeft, neutraliseren ze elkaar. Vaak wordt er gebruikgemaakt van meerdere beelden om ze een verhaal te laten vertellen. Ook dan is het effect minder sterk dan bij één enkel beeld.

Betekent dat nu dat adverteerders er beter aan doen om één plaatje bij hun advertentie te zetten? Dat ligt aan de doelstelling van de advertentie. Als het primair gaat om de impact van de advertentie, dan is één beeld beter.

Bron: Journal of Advertising

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in