Overslaan en naar de inhoud gaan

Deskundigen: BOB-campagne niet effectief

Deskundigen hebben kritiek op de BOB-campagne van het ministerie van verkeer en waterstaat. De spotjes zouden aanzetten tot drankmisbruik.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Smit ergerde zich mateloos aan het voorlaatste spotje, waarbij een jongen zwaar beschonken door zijn BOB naar de voordeur werd gesleept en tegen de deurpost werd gezet. "Een schandalige vertoning," vindt Smit, "alsof je beschonken moet zijn om met de BOB thuis te komen."
Ze vindt het ergerlijk dat de campagne vooral jonge mensen in beeld brengt. "In een samenleving waarbij niet alleen bij de jeugd, maar ook bij volwassenen het alcoholgebruik extreme vormen aanneemt, geven zulke BOB-campagnes geen pas."

related partner content for mobile comes here

Smit krijgt steun van Rob Bovens, wetenschappelijk medewerker van het Trimbos Instituut. Het Trimbos verzorgt met geld van minister Klink (volksgezondheid) de nationale alcoholcampagnes. Bovens: "De huidige campagne, de BOBslee, vind ik niet slecht, maar in eerdere campagnes zag je toch wel een verwevenheid met drankpromotie."

De BOB-campagne is destijds opgezet met geld van de het ministerie van verkeer en waterstaat, Veilig Verkeer Nederland en de samenwerkende alcoholindustrie. "De campagne als zodanig is overigens wel geslaagd, want het rijden onder invloed is duidelijk verminderd", stelt Bovens. Maar inhoudelijk heeft Bovens kritiek: "Je zag billboards met teksten als 'Barbecue, biertje, BOB' en 'Eerst een BOB, dan een biertje'."
Bovens ziet liever dat er in de BOB-campagne ook aandacht is voor de gevolgen van rijden onder invloed. "De campagne staat nu wel een beetje haaks op het volksgezondheidsdoel van minder alcoholconsumptie. Wij zouden het bovendien ook prettig vinden als wij voortaan in een wat eerder stadium betrokken zouden worden bij de campagne."

Het ministerie van verkeer en waterstaat verwerpt de kritiek. "Dit is een verkeersveiligheidscampagne, geen campagne tegen drinken", zegt een woordvoerster. "Doel is het voorkomen van ongevallen door beschonken bestuurders." Ze vindt dat de campagne het drinken 'op geen enkele wijze' aanmoedigt. De drankindustrie heeft volgens haar ook geen invloed. (Trouw)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in