Overslaan en naar de inhoud gaan

Tabaksfabrikanten willen recept niet prijsgeven

De Nederlandse tabaksindustrie wil af van de regeling die hen verplicht tot openbaarmaking van toevoegingen aan tabak. Deze week stappen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De sigarettenfabrikanten zetten een batterij advocaten in om openbaarmaking van hun recepten te voorkomen, schrijft dagblad Trouw. Een nieuwe Europese richtlijn dwingt de industrie de stoffen bekend te maken die zij bij de productie van sigaretten toevoegen aan tabak. Consumenten moeten kunnen zien wat er in sigaretten zit, vindt Europa. Anders dan de voedingsindustrie heeft de tabaksindustrie de ingrediënten nooit hoeven te publiceren.

related partner content for mobile comes here

Komende woensdag vragen de bedrijven de Haagse rechter om een oordeel. De rechtszaak gaat minstens een jaar duren, tenzij staat en industrie tot overeenstemming komen. Maar die kans is klein omdat de de partijen met hun standpunten lijnrecht tegenover elkaar staan.

Voor de fabrikanten zijn de belangen kennelijk zo groot dat Philip Morris (Marlboro) zelfs dreigt met terugtrekking van de Nederlandse markt als minister Hoogervorst (volkgezondheid) zijn plannen doorzet. De grootste fabrikanten Philip Morris, Japan Tobacco (Camel) en British American Tobacco (Barclay) stellen in hun dagvaardingen dat ze hun diepste geheimen nooit zullen prijsgeven. Ze beroepen zich op uitspraken van rechters in de Verenigde Staten die bepaalden dat de precieze samenstelling van Coca-Cola en het recept van de kruidenmelange van Kentucky Fried Chicken bedrijfsgeheimen zijn en geen openbare informatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in