Overslaan en naar de inhoud gaan

'Geen promotie gezonde effecten alcohol'

Het NIGZ (Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie) is tegen een initiatief om de gezonde effecten van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Commissie Gedistilleerd heeft onlangs aangekondigd de gezondheidsvoordelen van alcohol te gaan promoten, met de slogan ‘Genietend gebruiken mag!’. De Commissie vindt dat de overheidsvoorlichting te weinig oog heeft voor de positieve gezondheidseffecten van alcohol. Het NIGZ vindt dit onjuist en roept de commissie op het initiatief niet te starten.

related partner content for mobile comes here

Het NIGZ erkent op dit moment slechts één bewezen gunstig effect van alcohol op de gezondheid. Dat is dat het drinken van één tot twee glazen alcoholhoudende drank per dag bij gezonde volwassenen vanaf 40 jaar de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Dit effect treedt alleen op bij een verantwoord en evenwichtig drinkpatroon en het geldt niet voor iedereen. Er zijn op dit moment geen andere, voldoende onderzochte positieve gezondheidseffecten van alcohol, aldus het NIGZ.

Het instituut schrijft: ‘Het promoten van positieve gezondheidseffecten van alcohol zou niet alleen onevenredig zijn, maar zou ook een tegenovergesteld effect kunnen hebben. Wanneer als gevolg van die promotie namelijk de gemiddelde consumptie van alcohol toeneemt, zal het aantal probleemdrinkers nog sterker stijgen.’ In plaats daarvan, zou de Commissie er beter aan doen ervoor te zorgen dat producenten zich houden aan de bepalingen van de Drank- en Horecawet en aan de eigen code voor zelfregulering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in