Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumenten kopen steeds meer online

De markt voor online consumentenbestedingen in Nederland is in de eerste 6 maanden gestegen naar een totale omzet van 575 miljoen euro.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is een stijging van 36 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, zo blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2003-1 van Blauw Research en Thuiswinkel.org. De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de circa honderd leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek.

related partner content for mobile comes here

Vergeleken met voorgaande jaren vlakken de groeipercentages af, maar nog steeds groeit de markt voor online verkopen substantieel in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen, aldus de onderzoekers.

Het aantal kopers die het afgelopen half jaar iets online hebben aangeschaft is gestegen. Deze groep blijft groeien: met 24 procent naar 2,8 miljoen online kopers. Wel is er een daling in het aantal online kopers dat voor het eerst via internet iets heeft besteld van 410.000 naar circa 300.000 first-time shoppers. Gemiddeld heeft men in de eerste helft van dit jaar 205 euro per online koper uitgegeven, een stijging van 9 procent vergeleken met jaar geleden. De consument heeft meer online besteed aan reizen (gezien het zomerseizoen). Ook is er omzetgroei in segmenten zoals kleding en consumentenelektronica en zijn online verzekeringen in opkomst.

Directeur Wijnand Jongen van de branchevereniging Thuiswinkel.org vindt het opvallend dat de Nederlandse cijfers gelijke tred houden met de ontwikkelingen in de Verenigde Staten. ‘In Nederland zien we vooralsnog dat méér consumenten méér besteden aan méér verschillende producten en diensten. Dit jaar moet in Nederland een omzet van 1,2 miljard euro tot de mogelijkheden behoren.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in