Overslaan en naar de inhoud gaan

Search-aanbieders in 2006 voorzichtiger

In de week waarin zoekmachine Ask hun butler annex beeldmerk Jeeves voor bewezen diensten bedankte, las ik twee interessante interviews…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de week waarin zoekmachine Ask hun butler annex beeldmerk Jeeves , las ik twee interessante interviews over de Nederlandse SEM-branche in 2006. De status van de nationale search marketing sector staat namelijk centraal in de gesprekken die Remco Tomesen (Emerce) met en voerde.

related partner content for mobile comes here

De eerste vraag in beide interviews is hoe het deze bureaus nu vergaat na de straffen (penalties) die websites van hun klanten in het verleden opgelegd kregen door het almachtige Google.

Elke partij die al enkele jaren actief is met zoekmachine-optimalisatie van websites, heeft namelijk wel het grijze gebied opgezocht met optimalisatietechnieken. In het begin zal trial and error wel bij elke jonge en onervaren bedrijfstak horen. Later is optimalisatie een ethische kwestie geworden. De insiders wisten op den duur wat wel of niet geoorloofd werd. Alleen is het ene bureau zich eerder bewust geworden van de gevolgen en negatieve publiciteit, dan de ander. Jac van Ommen van vertelt tijdens het interview dat het in 2003 zelfs tot een breuk leidde met zijn compagnon die liever wel doorging met het toepassen van dubieuze optimalisatietechnieken.

Paul Aelen van wordt in het tweede interview gevraagd naar hun huidige werkwijze nadat zijn bureau vorig jaar slecht in het nieuws kwam: "Het gevolg van de straffen en publiciteit is dat iedereen zuiverder is gaan werken. Wij hebben afgelopen zomer een passage opgenomen in de contracten die we afsluiten met opdrachtgevers waarin staat dat we ons conformeren aan de Google-richtlijnen."

In mijn optiek zijn de straffen niet alleen aan SEO-bureaus te wijten. De lang niet altijd helder gecommuniceerde richtlijnen van zoekmachines (of bemoeizuchtige branche-organisaties) zijn ook debet aan de deuk in het imago van zowel de sector als bedrijven. , schaduwdomeinen, , javascript cloaking. Het werd toch al toegepast voordat webmasters konden lezen dat het niet toegestaan was?

Anyway, goed dat de bureaus zelf aan het woord zijn gekomen. Zo kunnen ze zelf bewijzen dat search zich als industrie professionaliseert in Nederland. Volgende week wordt op het bureau geïnterviewd dat een clean sheet bezit: uit Groningen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in