Search-aanbieders in 2006 voorzichtiger
In de week waarin zoekmachine Ask hun butler annex beeldmerk Jeeves voor bewezen diensten bedankte, las ik twee interessante interviews over de Nederlandse SEM-branche in 2006. De status van de nationale search marketing sector staat namelijk centraal in de gesprekken die Remco Tomesen (Emerce) met Onetomarket en Checkit voerde.
De eerste vraag in beide interviews is hoe het deze bureaus nu vergaat na de straffen (penalties) die websites van hun klanten in het verleden opgelegd kregen door het almachtige Google.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuElke partij die al enkele jaren actief is met zoekmachine-optimalisatie van websites, heeft namelijk wel het grijze gebied opgezocht met optimalisatietechnieken. In het begin zal trial and error wel bij elke jonge en onervaren bedrijfstak horen. Later is optimalisatie een ethische kwestie geworden. De insiders wisten op den duur wat wel of niet geoorloofd werd. Alleen is het ene bureau zich eerder bewust geworden van de gevolgen en negatieve publiciteit, dan de ander. Jac van Ommen van Onetomarket vertelt tijdens het interview dat het in 2003 zelfs tot een breuk leidde met zijn compagnon die liever wel doorging met het toepassen van dubieuze optimalisatietechnieken.
Paul Aelen van Checkit wordt in het tweede interview gevraagd naar hun huidige werkwijze nadat zijn bureau vorig jaar slecht in het nieuws kwam: "Het gevolg van de straffen en publiciteit is dat iedereen zuiverder is gaan werken. Wij hebben afgelopen zomer een passage opgenomen in de contracten die we afsluiten met opdrachtgevers waarin staat dat we ons conformeren aan de Google-richtlijnen."
In mijn optiek zijn de straffen niet alleen aan SEO-bureaus te wijten. De lang niet altijd helder gecommuniceerde richtlijnen van zoekmachines (of bemoeizuchtige branche-organisaties) zijn ook debet aan de deuk in het imago van zowel de sector als bedrijven. Doorway pages, schaduwdomeinen, duplicate content, javascript cloaking. Het werd toch al toegepast voordat webmasters konden lezen dat het niet toegestaan was?
Anyway, goed dat de bureaus zelf aan het woord zijn gekomen. Zo kunnen ze zelf bewijzen dat search zich als industrie professionaliseert in Nederland. Volgende week wordt op Emerce het bureau geïnterviewd dat een clean sheet bezit: Traffic 4U uit Groningen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid