Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Sanoma had moeten afschrijven op SBS’

ABN Amro zegt dat Sanoma door boekhoudkundig kunst en vliegwerk een forse afschrijving op de goodwill van SBS heeft vermeden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat staat in de uitgave Benelux Equity Daily van ABN Amro Investment Research van vrijdag 8 maart.

related partner content for mobile comes here

Uit de publicatie van het jaarrapport 2012 van Sanoma, blijkt dat het concern geen impairment heeft genomen op het in 2011 overgenomen SBS Broadcasting.

Een impairment is een afschrijving op de waarde van de goodwill.

Maurits Heldring, analist bij ABN Amro, schat in dat de waarde van SBS Broadcasting met 200 tot 300 miljoen is gedaald in vergelijking met de waarde waarvoor het is aangekocht. SBS staat nu dus voor een hoger bedrag in de boeken dan reëel is.

Heldring: ‘Sanoma heeft nogal agressieve boekhoudkundige aannames gedaan om tot de conclusie te komen dat er geen afschrijving gedaan hoeft te worden. Als je het vergelijkt met de getallen die ProSiebenSat.1 en RTL Group gebruiken om een “impairment test” te doen, zie je een ridicuul groot verschil. Dit heb ik nog nooit gezien.’

Gevraagd naar de reden dat Sanoma de afschrijving niet heeft gedaan, zegt Heldring dat het mogelijk is dat Sanoma hiermee gezichtsverlies wil voorkomen. Het bestuur zou met een impairment erkennen dat Sanoma fors teveel betaald heeft voor de broadcaster.

De woordvoerster van Sanoma, Dolly van den Akker, laat in een reactie aan Adformatie weten dat de mening van ABN Amro niet wordt onderschreven door Sanoma. Van den Akker: ‘In ons Annual Report zijn we transparant in alle opzichten. Alles is uiteraard ook ge- audit.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in