RFID-revolutie in SCM
Radio Frequency Identification (RFID)-technologie is een techniek voor het elektronisch labellen en identificeren (aflezen) van objecten met behulp van radiogolven. RFID biedt geweldige kansen voor supply chain management. Verschillende bedrijven, zoals Wal-Mart, P&G en Unilever, zijn al betrokken bij pilotprogramma’s. De mogelijkheden van RFID lijken bijna onbegrensd, van mondiale supplychain-zichtbaarheid tot zelf afrekenen (zelfkassa), tot aanpak van diefstal en merkvervalsing. Het elektronisch tracken van producten in de aanbodketen kan onder meer leiden tot voorraadbeperkingen, betere samenwerking en meer inkomsten, door bijvoorbeeld verbeterde pricing en minder out-of-stock situaties. De omvang van het voordeel hangt af van het labelniveau (pallet, omverpakking, artikel) en het toepassingsgebied in de aanbodketen. Zo becijfert P&G dat het z’n voorraden van $3,5 miljard moet kunnen halveren en jaarlijks $400 miljoen besparen.
Bron: Business Horizons
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid