Kinderreclame Wijzer


De Kinderreclame Wijzer moet een hulpmiddel worden voor het bedrijfsleven en de communicatiebranche en geeft aanwijzingen over het kader waarbinnen verantwoorde kinderreclame kan worden gecreëerd. Dit kader wordt vastgesteld op basis van de huidige bepalingen in de Nederlandse Reclame Code, aangevuld met de uitkomsten van recent onderzoek van Stichting Reklame Rakkers over de invloed van reclame op jonge kinderen, in combinatie met bestaand wetenschappelijk onderzoek naar de commerciële kennis en vaardigheden van kinderen. De Kinderreclame Wijzer is gericht op reclame in alle media en in al zijn vormen voor kinderen tot en met 14 jaar. Liesbeth Hop, woordvoerder Stichting Reklame Rakkers: ‘Wij vinden het een goede ontwikkeling dat de Stichting Reclame Code zich ontvankelijk opstelt voor de kennis die binnen Reklame Rakkers beschikbaar is. Op deze manier laat het bedrijfsleven zien dat zij hun deel van de verantwoordelijkheid voor de kinderconsument serieus neemt.’
Mr. Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code: ‘De Stichting Reklame Rakkers is een belangrijk kenniscentrum op het gebied van de mediavaardigheden en het commerciële bewustzijn van kinderen. Door de kennis die binnen deze stichting beschikbaar is te benutten bij het scheppen van een kader voor reclame gericht op kinderen wordt door alle betrokkenen verantwoord omgegaan met de nieuwe generatie consumenten. De Nederlandse Reclame Code, met daarin de regels voor kinderreclame, blijft het middel om de grenzen van dit kader scherp te stellen.’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Stichting Reclame Code en Stichting Reklame Rakkers zullen daarnaast onderzoeken of de bestaande bepalingen in de Reclame Code nog voldoen aan de huidige maatschappelijke verwachtingen. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek wordt bepaald of een aparte Kinderreclame Code gewenst is. De Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI) ontwikkelde al eerder een eigen voedingsmarketingcode voor kinderen. Bij het opstellen van een aparte Kinderreclame Code zal deze code meegenomen worden.
Ook inventariseren de twee organisaties het aantal en de aard van de klachten over kinderreclame, en plegen onderzoek naar reclames die gedurende een bepaalde periode tot 20.00 uur worden uitgezonden. De commercials worden dan getoetst aan de nieuwe regels, zodat er een betrouwbaar inzicht in de kwaliteit van de kinderreclames in Nederland komt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid