Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderreclame Wijzer

Stichting Reclame Code en Stichting Reklame Rakkers bundelen de krachten en introduceren ‘De Kinderreclame Wijzer, handleiding voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Kinderreclame Wijzer moet een hulpmiddel worden voor het bedrijfsleven en de communicatiebranche en geeft aanwijzingen over het kader waarbinnen verantwoorde kinderreclame kan worden gecreëerd. Dit kader wordt vastgesteld op basis van de huidige bepalingen in de Nederlandse Reclame Code, aangevuld met de uitkomsten van recent onderzoek van over de invloed van reclame op jonge kinderen, in combinatie met bestaand wetenschappelijk onderzoek naar de commerciële kennis en vaardigheden van kinderen. De Kinderreclame Wijzer is gericht op reclame in alle media en in al zijn vormen voor kinderen tot en met 14 jaar. Liesbeth Hop, woordvoerder Stichting Reklame Rakkers: ‘Wij vinden het een goede ontwikkeling dat de Stichting Reclame Code zich ontvankelijk opstelt voor de kennis die binnen Reklame Rakkers beschikbaar is. Op deze manier laat het bedrijfsleven zien dat zij hun deel van de verantwoordelijkheid voor de kinderconsument serieus neemt.’

related partner content for mobile comes here

Mr. Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code: ‘De Stichting Reklame Rakkers is een belangrijk kenniscentrum op het gebied van de mediavaardigheden en het commerciële bewustzijn van kinderen. Door de kennis die binnen deze stichting beschikbaar is te benutten bij het scheppen van een kader voor reclame gericht op kinderen wordt door alle betrokkenen verantwoord omgegaan met de nieuwe generatie consumenten. De Nederlandse Reclame Code, met daarin de regels voor kinderreclame, blijft het middel om de grenzen van dit kader scherp te stellen.’

De Stichting Reclame Code en Stichting Reklame Rakkers zullen daarnaast onderzoeken of de bestaande bepalingen in de Reclame Code nog voldoen aan de huidige maatschappelijke verwachtingen. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek wordt bepaald of een aparte Kinderreclame Code gewenst is. De Nederlandse levensmiddelenindustrie (FNLI) ontwikkelde al eerder een eigen voedingsmarketingcode voor kinderen. Bij het opstellen van een aparte Kinderreclame Code zal deze code meegenomen worden.

Ook inventariseren de twee organisaties het aantal en de aard van de klachten over kinderreclame, en plegen onderzoek naar reclames die gedurende een bepaalde periode tot 20.00 uur worden uitgezonden. De commercials worden dan getoetst aan de nieuwe regels, zodat er een betrouwbaar inzicht in de kwaliteit van de kinderreclames in Nederland komt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in