Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken Nederland: prijzenoorlog moet ophouden

Erik Korthals Altes, directeur van Heineken Nederland, vindt dat de grens van de supermarktoorlog is bereikt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zei hij dit weekend op BNR Nieuwsradio: ‘Het moet niet gekker worden, op een gegeven moment kom je op een situatie dat je zegt: nu is het klaar, dit kan niet meer, dit kunnen we niet meer accepteren’.
Korthals Altes noemde het ‘een hele gevaarlijke en ongewenste situatie’ dat supermarkten Heineken onder de kostprijs verkopen: ‘Ons probleem is dat het een fundamenteel ongewenste situatie is dat er op onze merken geen geld wordt verdiend.’

related partner content for mobile comes here

Op dit moment zijn er supermarkten waar een kratje Heineken voor 6,70 euro wordt verkocht, terwijl de adviesprijs ruim tien euro is. ‘Het heeft te maken met hoe de consument verwend wordt en de echte waarde niet meer kent. Op het moment dat die daar wel mee geconfronteerd wordt, zegt de consument: ja, maar dat merk hoeven we niet meer voor die prijs.’

Heineken zegt door de supermarktoorlog geen prijsverhogingen door te kunnen voeren, maar volgens de directeur is dat wel noodzakelijk door kostenstijgingen: ‘Op een gegeven moment zal daar toch weer beweging in moeten komen’.

De topman van Heineken-Nederland roept de supermarkten daarom ook op om de supermarktoorlog te beëindigen: ‘Ik hoop dat het gezonde verstand terugkeert, dat die gekte een keer ophoudt, want dit is dermate destructief voor het merkimago, maar ook voor de rentabiliteit van de branche, het is gewoon buitengewoon ongezond’.
Korthals Altes zegt zelf niets te kunnen doen om de oorlog een halt toe te roepen. ‘Als ik het morgen kon beëindigen, zou ik het doen’.
Hij voert wel gesprekken met de branche en hoopt door middel van samenwerking wat te kunnen bereiken. ‘Compensatie van datgene wat weggegeven is, kunnen wij niet vanuit onze marge betalen. We willen wel praten over samenwerking, kosten voor advertenties bijvoorbeeld, maar we gaan niet die enorme prijsdaling compenseren’.

Korthals Altes ziet voor zijn bedrijf niets in een juridische procedure die Peijnenburg tegen Albert Heijn voerde: ‘Het is bij ons niet aan de orde dat ons merk zo onder druk staat dat we dat zouden moeten overwegen (…). De rechter zal toch iets anders tegen Heineken tegenover Albert Heijn aankijken dan tegen Peijnenburg tegenover Albert Heijn.’

Heineken-topman Anthony Ruys kondigde vorige week aan dat Heineken in de merkenportfolio gaat snijden. Volgens Korthals Altes is dat in Nederland niet aan de orde. Volgens de Nederlandse Heineken-directeur gaat het vooral om merken van lokale bierbrouwers die Heineken in andere landen overnam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in