Overslaan en naar de inhoud gaan

Perscongres 2011 - En hoe was het?

Zal ik er een traditie van maken? In navolging van mijn blog vorig jaar, ook dit jaar weer een volledig subjectieve blog naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Halverwege de ochtend twitterde oud-hoofdredacteur van het NOS Journaal Hans Laroes dat hij wel wat meer diepgang wilde in de discussie. Het volgde op een debat tussen journalisten en woordvoerders – waaronder ikzelf – over de opiniemaatschappij. Hoe ga je als woordvoerder om met journalisten, nu het meer om duiding gaat in plaats van ‘alleen’ om hard nieuws en nu die journalisten ook nog eens voor media werken die (steeds) meer vanuit een gekleurde invalshoek hun werk doen (Powned! De Volkskrant!! Uitgesproken EO/ VARA/ WNL!!!). Ik deel die observatie van Laroes volledig. Hoewel interessant en goed om over zaken te discussiëren, bleef een en ander wel op een bepaald niveau ‘hangen’.

related partner content for mobile comes here

Wat namelijk opviel, is de aanhoudende neiging om in oude denkbeelden over ‘de’ journalist en ‘de’ woordvoerder te vervallen. De journalist is er alleen op uit je klem te zetten en van je te profiteren. De woordvoerder wil niet communiceren en wil alleen maar zijn baas afschermen. Die verouder(en)de beelden werden niet door iedereen gedeeld, maar zorgden er wel voor dat de volgende slag niet echt kon worden gemaakt. In plaats dat er vanuit de journalistiek tijdens het debat een aanzet werd gegeven hoe nu om te gaan met de snelheid van nieuwsverspreiding, het mogelijk daardoor maken van fouten (hoe onbedoeld ook!) en de effecten daarvan op de reputatie van mensen en hun organisaties, bleef het bij stereotype beelden van afschermende woordvoerders en de vermeende invloed van marketing op woordvoering. Daar tegenover kwamen vanuit de zaal de bekende ‘klachten’ over journalisten die het genuanceerde, positieve verhaal helemaal niet in de krant hadden gezet of de overdreven focus op één aspect van een brede campagne.

Dat laatste was tegelijkertijd een hele goede les, die iedere woordvoerder en eigenlijk iedere communicatieprofessional in zijn oren moet blijven knopen. Kort samengevat: ga op zoek naar het ‘speldje’ in je communicatieaanpak. Wat was het geval? Enkele weken geleden was er veel aandacht voor de weigering van Nederlandse schrijvers om bij een boekenbeurs in China een speldje van Amnesty International te dragen om aandacht te vragen voor de mensenrechtensituatie in China. Begrijpelijkerwijs gaf de aanwezige woordvoerder van Amnesty International aan dat de ophef over dit speldje geen recht deed aan de gehele aanpak rondom de Chinese boekenbeurs. Het speldje bleek echter de achilleshiel van de communicatie en overschaduwde de genuanceerde boodschap. Bekijk dus ieder onderdeel van je (communicatie)strategie kritisch en vraag je af of het – al dan niet uit zijn verband gerukt – de centrale boodschap kan overschaduwen of teniet kan doen. Tegelijkertijd, zoals Bert Huisjes van WNL opmerkte, het gedoe rondom het speldje heeft er wel voor gezorgd dat het Nederlandse publiek het onderwerp überhaupt heeft opgepikt. Was die ophef er niet geweest, dan was er waarschijnlijk zo goed als niets geschreven over Amnesty’s inspanningen rondom de boekenbeurs in China.

(Zoals u begrijpt kunt u ‘speldje’ ook vervangen door ‘plaszak’. Maar daar is al heel veel over geschreven.)

Helaas moest ik in de loop van de middag het congres verlaten, waardoor ik een van de hoogtepunten heb gemist, als ik op de reacties op Twitter afga: Bartho Boer vanuit zijn rol als woordvoerder bij de gemeente Amsterdam en Mariëlle Tweebeeke vanuit haar rol als journalist ingingen op de zedenzaak in Amsterdam. Waar deelnemers tijdens de rest van het perscongres regelmatig updates en reacties via Twitter plaatsten, kon je op dat moment zelfs op Twitter een speld horen vallen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in