Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlanders kijken meer nieuws op tv

Nederlanders zijn in de afgelopen twintig jaar steeds meer naar traditionele nieuwsuitzendingen gaan kijken (NOS Journaal, RTL Nieuws).
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat geldt voor zowel hoog- als laag opgeleiden, zo blijkt uit onderzoek van communicatiewetenschapper Anke Wonneberger. Zij promoveert volgende week aan de Universiteit van Amsterdam op dit onderwerp.

related partner content for mobile comes here

Twintig jaar geleden keken Nederlanders nog gemiddeld zestig minuten per week naar het nieuws, inmiddels is dat 100 minuten. We zijn de afgelopen jaren ook steeds meer tv gaan kijken: ruim drie uur per dag nu tegen zo'n twee uur twintig jaar geleden. Daarnaast zijn er op meer momenten journaals.

Dat er meer wordt gekeken naar traditionele nieuwsprogramma’s komt niet door een grotere interesse in nieuws en politiek, zegt Wonneberger. Externe factoren, zoals de programmering of het samen kijken met anderen, blijken van grotere invloed op het kijkgedrag. De afnemende aandacht voor nieuws en actualiteiten onder jongeren is volgens Wonneberger één van de grootste uitdagingen voor de toekomst van de televisie als een politiek en maatschappelijk informatiemedium.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in