Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN Amro: Crosschannel retail is de toekomst

Consumenten willen beide: een fysieke én online winkel: crosschannel retail. Dé toekomst, voorspelt ABN Amro samen met partner CBW Mitex,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds indrukwekkend zijn, moeten retailers volgens ABN AMRO de offline kanalen zeker niet vergeten. Echt onderscheidend kun je namelijk vooral zijn in een ‘stenen’ winkel, en vooral op het gebied van service, deskundig advies en beleving. Bovendien moeten retailers en fabrikanten meer en meer gaan samenwerken.
De hoofdconclusie in het over de toekomst van retail: retailers moeten zowel hun online als offline activiteiten op orde hebben om commercieel succesvol te zijn in de toekomst. Daarmee komt volgens het rapport een einde aan de solitaire opwaartse spiraal van het online kopen. In 2015 is crosschannel retail verantwoordelijk voor 54,1 procent van de verkopen. De online kopers van dit moment geven aan de fysieke winkel meer te gaan opzoeken. Hierdoor daalt het aandeel van pure online kopers van 10,4 procent naar 8,8 procent. Opvallend is volgens ABN Amro dat de voorkeur voor uitsluitend online kopen niet leeftijdsgebonden is.

related partner content for mobile comes here

Zoeken
Voor het zoeken van een product geeft 85 procent van de consumenten de voorkeur aan online mogelijkheden. Het verschil tussen zoekmachines en websites van fysieke winkels lijkt te zijn vervallen. Consumenten geven de voorkeur aan websites van fysieke winkels boven die van pure online winkels. Dat geldt ook in meerdere mate voor het online vergelijken van producten. Ook hier geeft de consument de voorkeur aan crosschannel players. De huis-aan-huis folders blijven hun positie behouden. Ze zijn en blijven het belangrijkste offline massamedium om te zoeken.

Verschil maken
Product- en winkel reviews gaan het verschil maken. Op dit moment weeg 31 procent van de consumenten het online oordeel van andere klanten mee bij de beslissing om een product te kopen. Dit gaat zeker 10 procent stijgen. Ook de winkel reviews nemen een vlucht. In 2015 zal een op de drie consumenten zijn winkelkeuze laten afhangen van een online review.
Het zou volgens de onderzoekers een goede zaak zijn als retailers en fabrikanten vooral samen optrekken. Zo ontstaan er nieuwe businessmodellen. Hiermee verschuift de voorraad meer naar de fabrikant, waardoor het risico voor die voorraad, maar ook de hogere marges, voor hen zijn, meent ABN Amro.

Verder:
• Mannen kopen hun kleding graag in een fysieke winkel, terwijl vrouwen voor crosschannel gaan.
• Het online kopen staat binnen de doe-het-zelfbranche nog in de kinderschoenen.
• De rol van internet is het grootst in de elektronicabranche.
• De fysieke retail blijft dominant bij het kopen van (sport)schoenen.
• De fysieke winkel is en blijft het belangrijkste bij het kopen van meubelen en woonaccessoires.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in