ABN Amro: Crosschannel retail is de toekomst
Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds indrukwekkend zijn, moeten retailers volgens ABN AMRO de offline kanalen zeker niet vergeten. Echt onderscheidend kun je namelijk vooral zijn in een ‘stenen’ winkel, en vooral op het gebied van service, deskundig advies en beleving. Bovendien moeten retailers en fabrikanten meer en meer gaan samenwerken.
De hoofdconclusie in het brancherapport over de toekomst van retail: retailers moeten zowel hun online als offline activiteiten op orde hebben om commercieel succesvol te zijn in de toekomst. Daarmee komt volgens het rapport een einde aan de solitaire opwaartse spiraal van het online kopen. In 2015 is crosschannel retail verantwoordelijk voor 54,1 procent van de verkopen. De online kopers van dit moment geven aan de fysieke winkel meer te gaan opzoeken. Hierdoor daalt het aandeel van pure online kopers van 10,4 procent naar 8,8 procent. Opvallend is volgens ABN Amro dat de voorkeur voor uitsluitend online kopen niet leeftijdsgebonden is.
Zoeken
Voor het zoeken van een product geeft 85 procent van de consumenten de voorkeur aan online mogelijkheden. Het verschil tussen zoekmachines en websites van fysieke winkels lijkt te zijn vervallen. Consumenten geven de voorkeur aan websites van fysieke winkels boven die van pure online winkels. Dat geldt ook in meerdere mate voor het online vergelijken van producten. Ook hier geeft de consument de voorkeur aan crosschannel players. De huis-aan-huis folders blijven hun positie behouden. Ze zijn en blijven het belangrijkste offline massamedium om te zoeken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Verschil maken
Product- en winkel reviews gaan het verschil maken. Op dit moment weeg 31 procent van de consumenten het online oordeel van andere klanten mee bij de beslissing om een product te kopen. Dit gaat zeker 10 procent stijgen. Ook de winkel reviews nemen een vlucht. In 2015 zal een op de drie consumenten zijn winkelkeuze laten afhangen van een online review.
Het zou volgens de onderzoekers een goede zaak zijn als retailers en fabrikanten vooral samen optrekken. Zo ontstaan er nieuwe businessmodellen. Hiermee verschuift de voorraad meer naar de fabrikant, waardoor het risico voor die voorraad, maar ook de hogere marges, voor hen zijn, meent ABN Amro.
Verder:
• Mannen kopen hun kleding graag in een fysieke winkel, terwijl vrouwen voor crosschannel gaan.
• Het online kopen staat binnen de doe-het-zelfbranche nog in de kinderschoenen.
• De rol van internet is het grootst in de elektronicabranche.
• De fysieke retail blijft dominant bij het kopen van (sport)schoenen.
• De fysieke winkel is en blijft het belangrijkste bij het kopen van meubelen en woonaccessoires.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid