Overslaan en naar de inhoud gaan

Merkbinding wint weinig met ‘likes’

Wie de merkbinding wil versterken via sociale media, moet vooral zorgen voor interactie en merkgerelateerd amusement.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hebben sociale media effect op de merkwaarde? Jawel, maar het hangt er sterk vanaf hoe de marketeer het merkeffect hoopt te realiseren. Zeer in het kort zou dat de samenvatting kunnen zijn van het masterscriptie-onderzoek dat Tom Kelder, student aan de Rijksuniversiteit Groningen, tijdens zijn afstuderen bij reclamebureau BeyenMeyer voltooide. Belangrijkste doel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in de mogelijkheden om klant-merkrelaties te versterken.

related partner content for mobile comes here

Organisaties storten zich massaal op de inzet van sociale media. Dit vanuit de overtuiging dat de inspanningen positieve effecten opleveren voor het merk. Wetenschappelijk gebaseerd inzicht in de werking ervan ontbreekt echter. ‘Voor rtv, print en internet zijn de merkeffecten volop onderzocht, voor sociale media ligt dit volledig open. Het blijft een uitdaging om aan te tonen dat de tijd en geld die zijn geïnvesteerd ook toegevoegde waarde opleveren.’

Ook BeyenMeyer worstelde met de vraag, hoe klanten te adviseren over de inzet van sociale media. Volgens managing director Peter Hoitinga was dit de aanleiding om bij de RUG aan te kloppen. ‘Duidelijk is dat sociale media het mediagebruik ingrijpend veranderen. Het belangrijkste is dat er veel meer contactmomenten ontstaan. Tv blijft een belangrijk kanaal. Maar hoe versterk je de totale middelenmix? Hoe maken we de klant wegwijs in het woud aan middelen en kunnen we voorkomen dat die achter de eerste de beste socialmediagoeroe aanrent?’

In zijn onderzoek heeft Kelder die vraag ingevuld door in te gaan op de effecten van sociale media op merkbinding. In de eerste plaats is onderzocht waarom mensen relaties aangaan met merken via sociale media. Daarbij focust Kelder op vier waardes: (1) het inter-persoonlijke element (de waarde van relaties met gebruikers en vertegenwoordigers van een merk), (2) de informatiewaarde (de waarde van het ontvangen en uitwisselen van merkgerelateerde informatie), (3) de amusementswaarde (de waarde van merkgerelateerd amusement, zoals games, downloads en prijsvragen, en (4) de incentive waarde (de waardering voor beloningen en financiële prikkels, zoals merkgerelateerde kortingen,acties en proefmonsters).

Het blijkt dat uitwisselen van meningen met andere merkgebruikers en merkvertegenwoordigers belangrijk redenen zijn om op sociale media een relatie aan te gaan met een merk. Ook het spelen van spelletjes (3) en verkrijgen van voordeel (4) dragen hiertoe bij. Dat er binnen het sociale netwerk ook informatie te vinden is over een merk, speelt echter nauwelijks een rol. ‘Dit wil overigens niet zeggen dat informatie niet belangrijk is voor de binding met het merk, alleen is het niet waarom mensen een relatie met een merk aangaan op sociale media.

Vervolgens is onderzocht in hoeverre er een verband bestaat tussen sociale relaties en de merkbinding. Een analyse van de antwoorden op een uitgebreide vragenlijst, leverde inzicht op in hoe sociale media de relaties tussen consumenten en merken beïnvloeden.

Interacteren met anderen over een merk, blijkt dan inderdaad een significante bijdrage te leveren aan een sterke merkbinding. De sterkste correlatie met de merkbinding werd echter zichtbaar bij de amusementswaarde. ‘Hier draagt de inzet van sociale media daadwerkelijk bij aan verhoging van de merkbinding,’ aldus Kelder, die dit ‘begrijpelijk’ vindt: ‘Immers, door een ervaring te creëren rond een merk en die te delen, versterk je de merkbinding.’

Zeer zwak daarentegen is de invloed van de incentive waarde (4). Als een merk voordeel biedt om deze te liken’, is dit een incentive om met het merk in verbinding te komen. Dit blijkt echter geen invloed te hebben om de merkbinding.

Wat Hoitinga betreft is dit een belangrijke conclusie uit het onderzoek. ‘het verzamelen van likes is tegenwoordig voor veel merken een doel op zich. Maar voor de merkwaarde levert het niet veel op. De vraag zou niet moeten zijn: hoe krijg ik zoveel mogelijk likes. Maar: ‘Wat ga ik met de likes doen. Zie het als een ontmoeting met een leuke vrouw in de kroeg. Je vraagt of ze een drankje wil en zij zegt ja; als het gesprek daarna stopt ben je nog niets verder.’

De conclusie, probeer gerust veel likes te werven, maar zorg dat je daarna ook werkt aan de merkbinding. Zorg dat er persoonlijk contact is. Zorg dat je aanwezigheid op het sociale medium leuk en aantrekkelijk wordt en niet ophoudt na een geslaagde actie.
In de whitepaper "Social Consumer Bonding" is meer te lezen over dit onderzoek. De whitepaper is gratis te downloaden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in