Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland hunkert naar helden

Nu oude structuren en zekerheden zijn weggevallen in de veranderende samenleving hebben mensen een sterke behoefte aan voorbeeldfiguren.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De held van 2002 is een onbekend persoon die het afgelopen jaar iets bijzonders heeft gedaan. Het icoon is een bekend persoon die in 2002 (nog steeds) veel voor Nederlanders betekende.

related partner content for mobile comes here

De iconen en helden worden afgebeeld op een heldenposter die rond Kerst te zien is in bushokjes, stations en winkelcentra. Het icoon van 2002 heeft de KRO laten bepalen door onderzoeksbureau Intomart. Woensdag maakte de omroep twintig genomineerden bekend. Daaronder zijn mensen als Pim Fortuyn, prins Claus, Joes Kloppenburg, John Lennon, bisschop Bekkers, Mahatma Ghandi en Bono.

Honderden mensen stuurden een nominatie in voor de titel ‘Held van 2002’. Het resulteerde in 1200 geselecteerden en daaruit selecteerde de KRO er vijf waarop via internet kan worden gestemd. De omroep defineerde helden als ‘mensen die uitstraling hebben, anderen inspireren en mensen kunnen samenbinden’. Ze moesten voldoen aan de zeven deugden (geloof, hoop, liefde, voorzichtigheid, matigheid, rechtvaardigheid en moed).

Volgens dr. J. van Ginneken, universitair docent communicatiewetenschappen, is de behoefte aan helden zo groot om helderheid te krijgen in een maatschappij die in een culturele crisis verkeert. ‘Media zijn steeds dominanter geworden en diverse instituties zijn naar de achtergrond gedrongen. Personen zijn belangrijker dan instituties, maar zij worden vaak gestuurd door voorlichters en spindocters die hun imago proberen te sturen. Alle publieke personages lijken van plastic te zijn en daarom zoekt het cynische publiek naar echte helden.’

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in