'Prijs van nieuwe producten is vaak te laag'


Bedrijven weten vaak helemaal niet wat de klant voor een product over heeft en wat de prijs is van concurrerende producten en diensten, betoogt Ingenbleek. Hij ontrafelfde hoe de prijs van nieuwe producten werd bepaald aan de hand van een enquete onder 144 bedrijven. Voor elk product is er een ondergrens (de kosten) en een bovengrens (wat de klant bereid is te betalen), maar dat gebied daartussen wordt door weinig bedrijven geëxploreerd. Essentieel voor een goede prijsbepaling blijkt informatie over de klantwaarde: wat heeft mijn klant er voor over? En concurrentie-informatie: wat vragen de concurrenten voor een soortgelijk product? Bedrijven blijken verrassend vaak onvoldoende over deze informatie te beschikken. Ze vragen geen hogere prijs, terwijl het product wel beter is dan dat van de concurrentie. Ingenbleek raadt bedrijven aan zich meer te verdiepen in klantwaarde en concurrentie. In het Tijdschrift voor Marketing november 2001 stond een uitgebreid interview met Ingenbleek en zijn promoter Theo Verhallen over het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid