Overslaan en naar de inhoud gaan

Mannen omhelzen vrouwelijkheid

Er is een ‘complexere mannelijke consument’ in opkomst, die aan de ene kant meer vrouwelijke, metrosexuele waarden omhelst, maar aan de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De complexiteit zit hem erin dat er voor veel van deze mannen rolonduidelijkheid ontstaat, aldus Datamonitor. Terwijl zij meer vrouwelijke waarden proberen te integreren, zijn zij minder zeker van hun rol, hun carrière, en hun relatie met hun gezin. Marketeers moeten uitkijken dat ze geen eendimensionaal perspectief kiezen als ze zich op één van beide sexen richten, zegt Daniel Bone, consumentenmarktanalist bij Datamonitor.
Traditionele macho-waarden hebben op de werkvloer ten dele het veld geruimd naarmate meer vrouwen carrière gingen maken. De maatschappij is gefemininizeerd en dat heeft een sterk effect op het gedrag van mannelijke consumenten.

related partner content for mobile comes here

Zo staan mannen vaker en langer voor de spiegel. Uit het onderzoek ‘Evolution of Global Consumer Trends’ blijkt dat 73 procent van de Europese en Amerikaanse mannen het ‘belangrijk’ tot ‘zeer belangrijk’ vindt om aandacht aan het uiterlijk te besteden. Bij de vrouwen was dit 72 procent! Europese en Amerikaanse mannen spendeerden dan ook voor 31,5 miljard dollar aan persoonlijke verzorging in 2003; in 2008 is dat naar verwachting 37,8 miljard.

Vooral de jongere generatie manner wordt ook experimenteler in het gebruik van producten. Merken moeten daar op in spelen met speciale mannenlijnen, zoals l’Oréal al doet met een complete anti-verouderingslijn voor mannen onder de naam Men’s Expert.

Maar dat neemt niet weg dat traditionele macho-dingen als sport en auto’s nog steeds relevant blijven. Sowieso is er nog een grote groep mannen die niks moeten hebben van femininisering, en de metrosexueel wil zeker niet de indruk wekken ‘verwijfd’ te zijn. De marketingmix moet daar dus goed op inspelen. Dat kan bijvoorbeeld door middel van het distributiekanaal; zo wordt het Amerikaanse O’Keeffe’s Working Handcreme voor mannen in doe-het-zelfzaken en bouwmarkten verkocht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in