Online reclame breekt door
Het ziet ernaar uit dat het bedrag dat Google en Yahoo! in de Verenigde Staten dit jaar ophalen aan reclamegeld, dicht in de buurt komt van de inkomsten van de drie grootste tv-zenders uit hun prime-time reclameblokken. Dat mag zeker een doorbraak worden genoemd. Het toont eens te meer dat internet als reclamemedium serieus genomen moet worden. De redenen zijn bekend: terwijl de aandacht van consumenten voor tv afneemt en versnipperd raakt, wordt er steeds meer tijd op internet doorgebracht. Bovendien heeft online adverteren het voordeel dat je als adverteerder betaalt per click en dat je dus weet wat je reclame oplevert.
De exploitanten van zoekmachines werken er momenteel hard aan om het voor hun adverteerders nog aantrekkelijker te maken. Zo heeft Google AdSense gelanceerd, een softwaretool die voor de adverteerder automatisch links plaatst op websites die voor het betreffende merk relevant zijn. De adverteerder kan de selectie van die sites aan Google overlaten, maar kan ook zelf zijn keuze maken. Ook kunnen bij Google bewegende advertenties worden geplaatst. Door de groei van breedband hebben gebruikers er minder problemen mee als een advertentie meer geheugencapaciteit kost. Als het aan de aanbieders van reclameruimte op internet ligt, is dit nog maar het begin. Sites als eBay en Graigslist trekken nu al heel veel kleine advertenties die vroeger in de krant stonden, maar dat kan nog veel meer worden. En Yahoo! wil zelf content gaan leveren op entertainmentgebied, om zo de concurrentie aan te gaan met tv. Internet lijkt hard op weg een volwassen reclamemedium te worden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid