Overslaan en naar de inhoud gaan

Kredietcrisis heeft ook voordelen.

Bent u ook zo somber geworden van die kredietcrisis? Uw klanten doen moeilijk over de prijs. Waar is hun loyaliteit? Over uw laatste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een crisis biedt nieuwe inzichten.
Door de ontstane situatie wordt u ook scherper gemaakt. Door de crisis worden maatschappelijke verhoudingen als het ware opgeschud. Panelen die vroeger zo stabiel leken, veranderen nu razendsnel. Bedrijven verdwijnen, fuseren, komen onder nieuwe namen en met een vernieuwd aanbod op de markt. Uw markt misschien wel? Schuivende panelen, waardoor u gedwongen bent opnieuw naar uw businesscase te kijken. Sommige ondernemers zien tijdig in dat een herijken van hun businessplan wel eens nuttig zou kunnen zijn. En om te voorkomen dat ze dat doen met een zekere “bedrijfsblindheid”, schromen ze niet daar een bij in te schakelen. Een adviseur met een onafhankelijke en objectieve blik naar uw bedrijfsvoering, uw marktpositie, uw ontwikkelingen en uw toekomstplannen. En dat kan ook de winst zijn van de kredietcrisis. Het kan u brengen naar inzichten die nieuwe kansen geven in de markt waarin u opereert. Misschien betreedt u markten die u voorheen onbekend waren? Een herschreven businessplan en nieuwe activiteitenplannen geven u weer nieuwe energie. Uw medewerkers zien ook weer perspectief. Uw klanten waarderen uw innovaties en uw vernieuwende blik.

related partner content for mobile comes here

Verschuivende panelen.
Door de veranderde omstandigheden raken sommige ondernemers in een soort bedrijfsnarcose en zien geen nieuwe opties meer waarmee ze hun bedrijf onder de oude en vertrouwde omstandigheden kunnen continueren. Denk dan nog eens terug aan plannen die u ooit terzijde schoof omdat ze op dat moment niet goed pasten of minder goed betaalbaar waren. Ook biedt een markt met prijzen die vaak neerwaarts worden bijgesteld tevens nieuwe mogelijkheden. Laat ik er eens een paar voor u bedenken.

HR beleid.
In uw bedrijf werkt een aantal medewerkers die, naar uw gevoel, niet echt zijn meegegroeid in de ontwikkelingen en de vooruitgang van uw onderneming. U nam (nog) geen maatregelen om hier wat aan te doen, omdat u bang was hun expertise kwijt te raken en u minder gemakkelijk aan nieuwe competente medewerkers kon komen. Nu zou u nog eens kritisch naar uw competentiebeleid kunnen kijken. Medewerkers activeren, stimuleren (misschien wel verplichten) hun bekwaamheden verder te ontwikkelen en bij te scholen. Op dit moment is er een voldoende aanbod in de arbeidsmarkt om te voorkomen dat bij een eventueel verlies van een arbeidskracht geen adequate aanvulling mogelijk is. Een nieuwe kans voor uw HR beleid dus.

Huisvestingsbeleid.
Uw werkruimtes waren al immer te krap maar een investering in nieuwe huisvesting was tot nu toe onbereikbaar. In deze marktomstandigheden is er een ruim aanbod kantoorruimtes en bedrijfsruimtes die onbenut zijn en daardoor sterk in prijs verlaagd. Bij een goede onderhandeling zal men de gewenste meters tegen sterk concurrerende prijzen beschikbaar kunnen krijgen. Uw huisvestingswensen gaan daarmee in vervulling en uw marktpositie kan daardoor met een verbeterde uitstraling en een verbeterende logistieke aanpassing, maar ook een verbeterde omgeving voor uw medewerkers, een stap vooruit betekenen in uw ontwikkeling.

Inkoopbeleid.
Ook uw leveranciers gaan gebukt onder de kredietcrisis en verhevigde concurrentiestrijd. Zij zullen er alles aan doen u als klant te behouden. Ook voor hen telt dat elk klantverlies een aanslag is op hun overlevingskansen. Dus een flinke onderhandeling over prijs, kwaliteit, leversnelheid, afnamekortingen en andere voordelen kan u helpen uw inkoop scherper te stellen.

PR en communicatie.
In deze periode zijn veel media bereid uw advertenties tegen lagere tarieven aan te bieden. Kansen dus om met een beperkter budget te adverteren. Maar belangrijker misschien nog dan uw advertenties is een heroverweging op uw PR beleid. Veel adviesbureaus zullen u graag als klant verwelkomen en hun deskundigheid aan u willen verkopen. Ook met deze deskundigen kunt u uw communicatiestrategie nog eens kritisch doornemen en wellicht tot effectiever en hoogwaardiger resultaten komen.

En nog veel meer,
Met deze manier van interpreteren ontdekt u al gauw meer voordelen van deze economische periode. Wist u dat met name in periodes van crisis het introduceren van nieuwe werkwijzen een stuk eenvoudiger zal zijn? Medewerkers accepteren in tijden van onzekerheid deze beter dan in tijden van stabiliteit. Ook bonussystemen kunt u beter richten op de prestatie. Beter dan het “click”systeem, waarin de bonus van het jaar toch minimaal gehandhaafd bleef. Ook kunt u het bonus- (variabele beloning)model beter afstemmen op de groepsprestatie. Het team zal daardoor meer geactiveerd worden een goed resultaat te behalen. Kortom op vele terreinen van uw bedrijfsvoering zijn voordelen te behalen. Veel succes.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in