Overslaan en naar de inhoud gaan

Overheid en klantgericht ondernemen

De burger is geen klant… Toch zien we steeds vaker de term klantgerichtheid bij overheden en publieke instellingen opdoemen. Komt dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Klantgericht denken’ komt overwaaien van commerciële organisaties. De overheid spreekt haar woordje mee… “We moeten klantgericht worden.” Hoezo? Wie is dan de klant hier? Overheden zetten de 'klant' centraal. Is dat met de moed der wanhoop of schuilt daar een visie achter?

related partner content for mobile comes here

Klantgerichtheid wordt conceptueel doorgezet van profit naar non profit organisaties. En daar zit ‘m gelijk de kneep. Want profit organisaties dienen inderdaad profijt op te leveren. Zoiets wordt uitgedrukt in termen van winst en aandeelhouderswaarde. Kortom, de waardecreatie bestaat voornamelijk uit geld. De spagaat die bedrijven maken, is op het scheidsvlak van ‘wat stop ik er in’ en ‘wat haal ik uit’. ROI dus… Bij klantgericht ondernemen is dat vooral per klant of klantgroep specifiek te maken in termen van Financiele waarden. Overheden hebben een maatschappelijke doelstelling. Dat is een generiek verhaal en profijt heeft maar weinig met geld te maken.

Mijn angst is groot, nu ik bij de overheid en non profit weer vaak de term klantgerichtheid voorbij hoor gaan, dat we ongeleide projectielen creëren. Want, een gemeente heeft geen klanten en een ziekenhuis heeft patiënten. En iedereen is daarbij in beginsel gelijk. Bedrijven hebben klanten en geven hen een gedifferentieerd aanbod gebaseerd op klantprofiel, inkomen en levensduur van een klant. Met andere woorden, wie als klant meer betaalt, krijgt ook meer. Die laatste economische wet is uit den boze bij de overheid. Waarom zou ik eerder en op een betere operatietafel liggen als ik meer betaal? Ik heb meer geld, betaal meer belasting, dus krijg sneller mijn paspoort?

Overheid en publieke instellingen scheppen verwachtingen door de burger een predicaat van klant mee te geven. Waar leidt dat toe? Naar een verwarring waarbij doodgewone burgers zich als klanten bij overheden en instellingen gaan gedragen, eisen stellen… en –vraag?– door het niet nakomen van de belofte uiteindelijk tegenstanders worden?
De trend om ‘klantgericht ondernemen’ door te vertalen naar overheden is funest omdat het conceptueel niet klopt. Maar structuren en systemen lijken bij overheden verdraaid veel op de ‘profit aanpak’. Mijn advies? Sla een trend over en doe wat je moet doen: de burger dienen. Zelfs de geldgedreven organisaties hebben grote moeite om klantgericht te ondernemen. Ongediscrimineerd service verlenen aan de burger, is de uitdaging.

Egbert Jan van Bel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in