Marketing pioneers 2010: de samenvatting


Afgelopen donderdag was het zo ver… Ik ging naar hét congres voor de innovatieve marketeer… Of dat zo was, moest uiteraard nog blijken. Ik kan je vertellen dat het absoluut niet tegenviel. Het thema Supersize your Sales kwam in alle sprekers in meer of mindere mate naar voren en bracht bij mij een stortvloed van ideeën voort… Ideeën voor een leuk en (soms) kritisch blogpost. (en misschien wel meer…?)
PEP Talks
Na de korte “promotionele intro” kon het echte werk beginnen. 5 (marketing) pioneers kregen de mogelijkheid om in 10 minuten hun toko te presenteren. Jan-Paul de Beer nam de aftrap met zijn Brandfighters. Een concept waarbij brands een pitch kunnen uitschrijven voor een viral. Brandfighters beschikt over een breed scala aan videomakers (professioneel of in opleiding) die aan die vraag kunnen beantwoorden. Leuk concept, echt 2010, met buzz words als crowd sourcing en user generated content. Wel een beetje een rip off van battle of concepts, maar wel een prima niche! Liet ook erg leuke en sprekende voorbeelden zien. Gaan het wel een end schoppen!
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSNext up was Jeroen Wilhelm met Mober: een drankje bestellen via sms. Ik had het concept al een keer eerder voorbij zien fietsen. Tsjah, vernieuwend, maar in de traditionele horeca branche lastig naar binnen te krijgen en ik bestel toch liever mn drankje bij een aardige ober dan via sms. Dat hoort toch ook bij het terras? Een stukje service? En als het te lang duurt voordat ik aandacht krijg, dan ben ik zo weer weg. Dat smsje gaat me niet laten blijven. Ze mikken op high class establishments, maar ik zie Mr. Quote 500 niet even snel grijpen naar z’n iPhone om een Dom Perignon uit ’86 te bestellen. Die bestel je toch met veel bombarie en met heel weinig smsjes ?
Arjan in ’t Veld met zijn bureauvijftig ging de media en brands in de zaal vertellen dat ze de 50’ers links laten liggen. Zijn communicatiebureau gaat licht in die duisternis scheppen. In de laatste 10 seconden van zijn pitch bleek dat hij dat doormiddel van een magazine ging doen ? Veel feiten over 50’ers -> het zijn beslissers, x% van de bevolking van NL, voelen zich niet aangesproken door reclame, etc. Maar weinig concreets. Misschien had hij door een beter timing wat meer kunnen vertellen over hoe hij het ging aanpakken.
Hans Gijsbertsen van Beemway had wel weer een interessant concept. Alleen bedoelt voor de AEX bedrijven onder ons. In a nutshell: volg je doelgroep en weet wie je doelgroep is doormiddel van het verspreiden en plaatsen van widgets op social media zoals Hyves en Facebook. Idee erachter is dat mensen die een widget plaatsen van jouw merk, tot je doelgroep behoren. Vervolgens kun je, wanneer je genoeg gebruikers hebt, een analyse loslaten op de data van de widget-plaatsers. Daar rolt een profiel uit van je doelgroep… Dan krijg je alleen wel zo’n gemiddelde Nederlander effect… Maar ja, die bestaat niet, toch ? De widgets die geplaatst zijn kunnen vervolgens weer (mis)bruikt worden om te “communiceren” met diezelfde doelgroep… Vernuftig.
Als laatste trad Marc Fontijn aan van 31Volts. Ik heb er niet eens aantekeningen bij gemaakt. Wat ik me kan herinneren was iets met inspelen op de behoefte van je klant en lief zijn voor ze. Uh-huh.
Mijn stem ging naar Brandfighters. Je kreeg bij binnenkomst namelijk een briefje van 5 gulden en dat vertegenwoordigde een stem. Degene die de meeste stemmen kreeg, kreeg een aanmoedigingsprijs van 2.500 euro. Brandfighters ging daar mee naar huis! Gefeliciteerd!
Sales 2.0
Rikkert Walkbeek mocht na de 5 enthousiaste marketing pioneers, als echte sales-guru, de marketeers in de zaal gaan vertellen wat zijn visie op marketing en sales was. Hij begon ook met flink vloeken in de kerk. Want Sales mensen, sales mensen zijn superhelden. En marketing mensen, marketing mensen zijn net als fast food. Sales mensen staan in de branding, moeten closen. Terwijl marketing net is als een hamburger: je hebt er even plezier in, maar het effect ebt snel weg. Zijn verhaal kwam neer op: Sales & Marketing moeten gaan trouwen. Marketing is bezig met allerlei nieuwe dingen, terwijl sales mensen nog steeds in hun autootje stappen en naar klanten toe gaan met hun aktekoffers. Marketing peeple: geef die marketeers nou eens tools waar ze iets mee kunnen! Wat heb je aan concreet aan al die techbullshit (lees: twitter, facebook, linkedin, widgets, etc.) En wees aanwezig op het platform van de klant, niet op je eigen platformen.
Geef!! Ze vleugels
Huib van Bockel trad na de pauze aan. Hij is Marketing Director @ Red Bull. Die had een errug lekker verhaal! Met zijn “Brand bank account” en de inspiratie die hij opdeed uit het boek “The Art of Loving” liet hij de zaal zien dat traditionele marketing “nemen” is. Die banner op een website, die radiocommercial, die tv-commercial: het is allemaal irritant en zo “neem” je van een klant in plaats van dat je geeft. Die Red Bull air race, en die Red Bull skate wedstrijden… Die worden niet gesponsord door Red Bull, maar (mede) georganiseerd. Toch een wezenlijk verschil. Geef je een zak geld en plak je je naam op een event, of ga je het event echt mede organiseren. Wat is lekkerder voor je brand identity ? Juist, dat laatste. Zo kijkt Red Bull naar wat hun doelgroep mist en hoe ze daar wat voor kunnen bedenken. Zo maakte ze samen met BMX’ers een dirt spot en maakte ze op de wallen de Rooms of Red Bull. Voor duizend euro wisten ze een paar maanden lang een pand te “antikraken” die ze samen met creatievellingen omtoverden tot een heus inspiratiehuis voor, je raadt het al, creatievellingen. Lekker verhaal Red Bull.
Belangrijk punt dat Huib nog maakte: doe het wel in het verlengde van je merk. Een keertje niet adverteren op de Super Bowl is leuk voor Pepsi, maar ga dan niet meteen de barmhartige Samaritaan uithangen en die Miljoenen Dollars schenken aan een goed doel, die je anders in 53 seconden had opgeblazen. Er gaat geen hond een extra blik Pepsi open trekken ten koste van Coca-Cola. Wel denkt men even: ohhh wat is Pepsi toch schattig. Maar daar gaat de kassa nog niet van rinkelen.
Inspiratie
En dan dacht je dat Huib je kon inspireren… Leen Zevenbergen, bekend van misschien alleen zijn boek: en nu laat ik mijn baard staan, kan er ook wat van. Begon als accountant bij Philips en heeft inmiddels al 3 keer zijn schaapjes op het droge denk ik… Bij Philips, toen hij aan de start van zijn fantastische accountantscarrière stond, was zijn hele carrièrepad al voor hem uitgestippeld. Leuk hè, dat je weet dat je na 2 jaar daar zit, na 4 daar en na 10 een keer directeur zou zijn. ' Ik neem ontslag' zei Leen tegen zijn chef, toen hij dat zag… Een dag later was Leen directeur, zo zei hij. Kost je maar 148 euro per jaar bij de KvK. Probleem was natuurlijk ook dat hij verantwoordelijk was voor sales, marketing, logistiek, finance, etc. En met 0 euro budget is dat best lastig… Of toch niet? Leen gaf als voorbeeld dat hij met marketing 500k ophaalde. Dus niet uitgaf, maar ophaalde. Eat your hart out Pepsi. Hij gaf seminars en wist daar sponsors voor te krijgen en betalende toeschouwers.
Leen z’n core business is: mensen die het leuk vinden om voor en/of bij hem te werken. Een slapende werknemer: ontslaan? ONZIN! Die is bezig met zijn creatieve proces. Een werknemer ontslaan die met eigen concepten bezig is? ONZIN! Hoeveel geld heb je nodig om het van de grond te krijgen, ipv: hoeveel geld wil je meekrijgen om op te zouten! Bottom line: nieuwe regels. Beter om vergiffenis achteraf vragen, dan om toestemming vooraf. We leren zoveel slechte eigenschappen aan tijdens onze carrière dat we besmet worden met wat men normaal vindt, terwijl we zo veel meer kunnen doen. Wil je rondreizen maar kan je niet omdat je kinderen op school zitten? Kinderen van school afhalen dan! Kinderen van school af halen? JA! En hoezo boete van de inspectie? Je gaat toch emigreren…. ? Dat het toevallig na 6 maanden niet blijkt te lukken is niet jouw fout.
Kortom: heerlijke vent!
The Challenge
Tussendoor kregen we nog even wat promotionele zaken te horen. Ik bespaar jullie uiteraard de details. Het was namelijk een enorme challenge voor de sponsors om een boeiend verhaal te vertellen tijdens het onderdeel “The Challenge”. Dat blijft toch moeilijk, om als sponsor, te géven in plaats van te némen. Energize en GX deden goed hun best. Info.nl sloeg de plank behoorlijk mis.
New rules rule
Als laatste spreker mocht de semi-Amerikaan David Meerman Scott het publiek nog geboeid houden. David vertelde op een andere manier als Huib dat “geven” the way to go is. In plaats van je weg in de media en in sales te kopen, doe je dat tegenwoordig met publiceren. Als je interessante dingen publiceert voor je doelgroep, dan krijg je daar aandacht van. Je krijgt aandacht. Waar zie je dat nog bij traditionele media? Daar koop je vooral aandacht. Niemand, maar dan ook niemand zal het een worst wezen wat jouw product is. Ze zijn op zoek naar oplossingen voor hun probleem, niet naar jouw product of dienst. Spreek de taal van je klant en “lose control”. Wat is het summum van controle en discipline ? Het leger toch hè ? Verbaast het je dan dat de Amerikaanse luchtmacht samen met Scott een super social media campagne is begonnen? Alle soldaten mochten over hun ervaringen bloggen, twitteren, etc. How’s that for losing control? Gevolg: enorme toename aan recruits en verbetering van het imago.
Samenvatting van de samenvatting
Samenvattend: boeiende dag, goede sprekers, leuk event en bovenal: Pionerend! Er mistte alleen wat broodjes bij binnenkomst ;) Een interessante vraag vind ik nog wel: geven de sponsors genoeg door het event een zak geld te geven, of vind je dat ze ook nog mogen “geven” in de vorm van een spreekbeurt… Zij het wat commercieel? Ik ben namelijk van mening van niet.
Rest mij alleen Theo te bedanken voor de toegangskaart. Theo: bedankt!
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid