Overslaan en naar de inhoud gaan

Je kunt Donner wel naar Twitter brengen, maar je kan 'm niet dwingen te tweeten

Middenin het campagnegeweld kwam vanmiddag het bericht dat minister Donner van SZW na negen tweets het Twitterbijltje erbij neer gooide.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is een mooie spagaat. Aan de ene kant is het de overtreffende trap van een cliché om te stellen dat sociale media essentieel zijn in de middelenmix van een organisatie. Of het nu gaat om een bedrijf, non-profit organisatie of de overheid. Maar ja, aan de andere kant is een van de ongeschreven pijlers voor Social Media dat je jezelf zo authentiek mogelijk opstelt.

related partner content for mobile comes here

Dat kan leiden tot dilemma’s. Stel nu dat je voor een bedrijf werkt waarvan de directeuren van concurrerende organisaties heel actief en zichtbaar zijn op social media. De één Twittert en de ander heeft een blog waar hij regelmatig iets op publiceert. Maar jouw directeur, CEO of hoe hij of zij ook heet, heeft helemaal niets met social media. Sterker, het is nog maar kort geleden dat hij is afgestapt van het laten uitprinten van mailtjes door zijn secretaresse.

Door een vurig betoog en een goed doorwrochte notitie (je probeert nu eenmaal je directeur old skool te overtuigen) stemt de directeur in met een experiment: hij gaat Twitteren. Er is zelfs een publicatieschema. Intern kondig je het aan. En vanaf de aftrap melden loyale collega’s zich gretig aan om de directeur te volgen.

En dan… gaat het erg moeizaam. Er wordt wel wat getwitterd, maar van harte gaat het niet. Erger: er is totaal geen interactie. Hoewel je als adviseur over goede overtuigingskwaliteiten blijkt te beschikken, was hier dan toch sprake van een inschattingsfout. Om met een Engelstalig spreekwoord samen te vatten: You can lead a horse to water, but you can’t make it drink.

Wat dit te maken heeft met de Donner hoax? Allereerst dat de mensen achter de hoax de boel goed uitgedacht hadden. Want de tone of voice in de negen tweets van sloot uitermate goed aan bij de tone of voice van de ‘echte’ Donner. Ten tweede dat een goede Twitter hoax nog altijd is te bedenken. Maar daarnaast vooral dat er in die tweets wel degelijk een les zit: het is goed om te weten hoe social media werken. Maar als het niet bij je past of als het niet bij bepaalde mensen binnen je organisatie past, voel je niet verplicht om er mee aan de slag te gaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in