App-gebruikers zijn assertievere respondenten
MWM2 onderzocht voor een bank een applicatie voor smartphones en concludeert dat de respons van app-gebruikers opvallend anders is dan van reguliere online respondenten. App-gebruikers blijken een stuk assertiever.
Voor een grote, Nederlandse bank deed MWM2 onderzoek naar een applicatie. Respondenten moesten een bestaande iPhone-applicatie testen, waarna met de verkregen insights een nieuwe app ontwikkeld zou worden.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDe naam van de bank mag niet genoemd, maar volgens MWM2 betrof het onderzoek naar een applicatie die intensief wordt gebruikt.
Uit de resultaten kwam naar voren dat 75 procent van de respondenten die de app hadden gedownload, deze met regelmaat ook werkelijk gebruikte: van dagelijks tot meerdere keren per maand. 25 procent gebruikte de (gratis) app een of meer keren per half jaar, of in het geheel niet.
Assertiever
Maar er bleek nog meer. Bij de beoordeling van de respons viel het de onderzoekers op dat iPhone-gebruikers assertiever waren in hun antwoorden dan andere respondenten.
Met name de gebruikers die de huidige app een onvoldoende toekenden, gaven duidelijkere reacties en adviezen op de aspecten die een ideale app in hun ogen zou moeten hebben. Ze schroomden niet om kritisch te kijken naar de huidige app-mogelijkheden en onmogelijkheden en waren bereid om mee te helpen in de ontwikkeling tot de optimale app.
Normaal is het zo dat als respondenten negatief zijn in hun antwoorden, ze het product of de dienst waarschijnlijk ook niet zullen gebruiken. Die conclusie konden de onderzoekers bij de iPhone-gebruikers niet trekken.
De onderzoekers menen dan ook dat bestaande app-gebruikers de ideale doelgroep zijn voor het co-creëren van een applicatie. ‘Elk bedrijf dat een nieuwe app wil ontwikkelen, zou huidige gebruikers moeten vragen mee te denken aan de ontwikkeling, alleen zo leer je wat je doelgroep echt wil gebruiken’, aldus John Ruiter, senior research consultant bij MWM2.
Daarnaast blijkt dat een derde van deze app-gebruikers bereid is te betalen voor een optimaal functionerende app. Dat is dan wel afhankelijk van het gebruiksdoel van de app en hoe deze behoefte via de app ingevuld kan worden, aldus de onderzoekers.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid