Overslaan en naar de inhoud gaan

Is cool zijn nog wel cool?

Vorige week werd het boek CoolBrands gepresenteerd. In het boek staat een groot aantal bijdrages (advertorials?) van coole merken,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vorige week werd het boek gepresenteerd. In het boek staat een groot aantal bijdrages (advertorials?) van coole merken, afgewisseld met de visie (en/of reclame voor het eigen bedrijf) van enkele experts. Het is een line-extensie van de . Die verkiezing is nog redelijk objectief, het boek lijkt wat meer beinvloed door marketing-, reclame- en pr-potjes...

related partner content for mobile comes here

Vorig jaar leidde het boek (en de verkiezing) tot veel discussie in de markt. Ook 'zusje' moest het ontgelden onder andere in het reactieforum van Molblog. In hoeverre hadden merken hun 'coolness' gekocht? Waarom staan enkele winnaars van de verkiezing niet in het boek en waarom staan er merken in het boek die niet eens in de Top 1000 zouden voorkomen van coole merken als je je gezond verstand gebruikt? En in hoeverre krijg je een hogere positie in de verkiezing als je je portemonnee trekt? De conclusie destijds van veel vakbroeders; volledig doorgestoken kaart. Ikzelf dacht destijds iets genuanceerder; de verkiezingen zijn 'echt', aan het boek hangt een luchtje. De bijdrages in het boek waren dan welliswaar niet betaald, maar of je wel even 150 exemplaren wilt afnemen...

Dit jaar heb ik er weinig over gehoord en gelezen. Zelfs de CoolBrands website biedt . Hebben we deze verkiezing allemaal links laten liggen door de vermeende gekleurdheid? Is het niet cool meer om cool te (willen) zijn? Of hebben de hun publiciteit niet voor elkaar? Of komt het nog? Of, en dat kan best met dit alles behalve coole weer, heb ik mijn ogen in m'n zak zitten de afgelopen week?

Rest mij de vraag: is cool zijn nog wel cool? Volgens mij zijn merken echt cool als ze vooral niet bezig zijn met cool-zijn. Merken die puurheid en echtheid uitstralen. En vernieuwing, lef en creativiteit laten zien. Zelfspot, transparantie en nuchterheid wordt volgens mij wel ook wel gewaardeerd. Op de dag dat je roept dat je cool bent, game over. Dan word je meteen afgestraft door de blogosphere en de kritische (jonge) consument.

Als ik marketing manager van een 'cool' merk zou zijn, dan zou ik niet in dat CoolBrands boek willen staan... Zelfs niet gratis...

(PS Het boek ziet er schitterend uit, veel mooi beeld. Het is leuk om door te bladeren en zo nu en dan te lezen en het misstaat dus in geen enkele marketing-, reclame- en communicatieboekenkast, dat dan weer wel.)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in