'Vernieuwing, dat is allemaal gelul'


Paginagroot in de zaterdagbijlage van de Volkskrant: "Die ene brainwave". Over de totstandkoming van een nieuwe campagne voor pillen- en zalfdraaier VSM door het boeiende bureau Roorda. Waarom staan dit soort verhalen zo weinig in branchevakbladen? Omdat de journalistiek aan het pavlov-interviewsyndroom leidt?
En stel dat je dan de brutaliteit hebt om met eigen ogen vaste te stellen: "VSM en Roorda hebben geen van beide ook maar iets van die nieuwe campagne op hun site staan. Wat achterlijk." Foei, dan heb je vijanden gemaakt en krijg je e-mail of je je niet lekker voelt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar goed, dat leuke verhaal in de Volkskrant dan. Ook braaf hoor, maar wel een uitstekend beeld hoe een reclamebureau het karakter van een bedrijf probeert te veranderen: in dit geval van het schuchtere homeopathische VSM naar een extraverte handel in gezondheidsclaims. Roorda: "Ageren! Het is allemaal heel braafjes, middelmatig."
Dat wordt dan uiteindelijk 'Pure lijfkracht' als uithangbord van VSM, van beelden voorzien in een zachte spot aan het strand nadat een harde reclame is afgekeurd. Wat een gruwelisme, dat 'Pure lijfkracht' maar misschien helpt het wel om het gezondvolk meer rommel te laten smeren en slikken.
Paar mooie passages in het Volkskrantverhaal, onder meer na het cliché dat prestaties pas in het zicht van de deadline tot stand komen: "Vrijheid is dodelijk. Je moet alle vrijheid elimineren. Je moet jezelf in een schacht manoeuvreren waaruit je moet ontsnappen." (Kopijschrijver Marcel van Kleeff)
En Marcel Groen, creatief directeur van Roorda: "Natuurlijk is het reclamisch. We maken geen kunst. Je moet die clichés durven communiceren...Vernieuwing, dat is allemaal gelul."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid