Overslaan en naar de inhoud gaan

'Vernieuwing, dat is allemaal gelul'

Paginagroot in de zaterdagbijlage van de Volkskrant: "Die ene brainwave". Over de totstandkoming van een nieuwe campagne voor pillen- en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Paginagroot in de zaterdagbijlage van de Volkskrant: "Die ene brainwave". Over de totstandkoming van een nieuwe campagne voor pillen- en zalfdraaier door het boeiende bureau . Waarom staan dit soort verhalen zo weinig in branchevakbladen? Omdat de journalistiek aan het pavlov-interviewsyndroom leidt?

related partner content for mobile comes here

En stel dat je dan de brutaliteit hebt om met eigen ogen vaste te stellen: "VSM en Roorda hebben geen van beide ook maar iets van die nieuwe campagne op hun site staan. Wat achterlijk." Foei, dan heb je vijanden gemaakt en krijg je e-mail of je je niet lekker voelt.

Maar goed, dat leuke verhaal in de Volkskrant dan. Ook braaf hoor, maar wel een uitstekend beeld hoe een reclamebureau het karakter van een bedrijf probeert te veranderen: in dit geval van het schuchtere homeopathische VSM naar een extraverte handel in gezondheidsclaims. Roorda: "Ageren! Het is allemaal heel braafjes, middelmatig."

Dat wordt dan uiteindelijk 'Pure lijfkracht' als uithangbord van VSM, van beelden voorzien in een zachte spot aan het strand nadat een harde reclame is afgekeurd. Wat een gruwelisme, dat 'Pure lijfkracht' maar misschien helpt het wel om het gezondvolk meer rommel te laten smeren en slikken.

Paar mooie passages in het Volkskrantverhaal, onder meer na het cliché dat prestaties pas in het zicht van de deadline tot stand komen: "Vrijheid is dodelijk. Je moet alle vrijheid elimineren. Je moet jezelf in een schacht manoeuvreren waaruit je moet ontsnappen." (Kopijschrijver Marcel van Kleeff)

En Marcel Groen, creatief directeur van Roorda: "Natuurlijk is het reclamisch. We maken geen kunst. Je moet die clichés durven communiceren...Vernieuwing, dat is allemaal gelul."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in