Overslaan en naar de inhoud gaan

Het nut van social networking

De posting van Elsbeth Eilander geeft al weer dat er steeds meer initiatieven ontstaan op social networking gebied door bedrijven. Nu…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De geeft al weer dat er steeds meer initiatieven ontstaan op social networking gebied door bedrijven. Nu Google ook nog eens flink verder aan het ontwikkelen is wordt de social networking strategie van bedrijven alleen nog maar belangrijker.

related partner content for mobile comes here

Google social search
Google social search is een zoekopdracht die specifiek binnen jouw sociaal netwerk plaatsvindt. Zo wordt er a.d.h.v. jouw sociale netwerk de zoekresultaten bepaald en gerangschikt. Voor bedrijven wordt het daarom steeds belangrijker om al haar medewerkers op sociale netwerken te krijgen en met elkaar te verbinden om enig invloed te hebben op de zoekresultaten. Zoals het onderzoek van CISCO (zie blog van Elsbeth Eilander) aan geeft zou de ICT afdeling hier aan kunnen bijdragen.

… en verder?
Social search brengt vele kansen met zich mee, maar aangezien het nog in een ontwikkelstadium bevindt is het voor dit moment nog niet heel relevant. Bedrijven kunnen straks wel een voorsprong krijgen door er nu al voor te zorgen dat haar medewerkers actief raken op sociale netwerken. Ook de informatiestroom op deze sociale netwerken moet dan alvast op gang gekomen zijn om deze voorsprong te behalen.

.. rendement?
In de toekomst zal het vooral gaan om verspreiding van informatie, zoals vacatures of ontwikkelingen binnen het bedrijf dat in social search interessant kan zijn, denk aan RSS-feeds en microblogs dat in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Ook is het interessant om relevante informatie te verkrijgen over prospects en om te kijken hoe deze benaderd kunnen worden. Zo biedt social search nog wel meerdere mogelijkheden met zich mee.

Alleen social search?
Niet alleen social search en de resultaten hier binnen zijn belangrijk. Uiteindelijk verschijnt er namelijk op het sociale netwerk ook het e.e.a. aan informatie. Denk bijvoorbeeld aan de widgets die nu op mogelijk zijn en de tweets op met links naar interessante webpaginas erin. Het is dus niet alleen dat het draait om de resultaten in de social search opdrachten, maar ook dat het bedrijf beter vindbaar is op de sociale netwerken zelf en dus vaker onder de aandacht komt.

Conclusie
Zorg ervoor dat je medewerkers op de hoogte gesteld worden over de mogelijkheden van online social networking. Leg hen niet alleen de voordelen voor het bedrijf uit, maar ook wat ze er zelf aan hebben (voor bijvoorbeeld wanneer ze het bedrijf verlaten of om op deze manier informatie te krijgen over de markt(=online discussie bijvoorbeeld). Denk ook eens aan die door middel van zijn blog veel aandacht kreeg van andere bedrijven om hem aan te nemen). Indien je campagne’s start zorg er dan ook voor dat deze gedragen wordt door je medewerkers. Je medewerkers vormen een perfect platform om jouw nieuws verder te verspreiden en zó de campagne meer onder de aandacht te krijgen (bijvoorbeeld meer bezoekers), en een hogere score in de social search resultaten. Dit geldt niet alleen voor de managers van het bedrijf, maar ook de uitvoerende mensen binnen het bedrijf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in