Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook deelt in campagne de 10 signalen voor nepnieuws

Vooral veel checken
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Facebook is een campagne tegen nepnieuws gestart in Nederland. Het sociale medium informeert Facebookers met advertenties hoe zij nepnieuws kunnen herkennen. 'Zo goed als alle' gebruikers in Nederland moeten deze week met de advertenties worden bereikt.

related partner content for mobile comes here

De campagne is gebaseerd op een overzicht van Facebook van 10 signalen die duiden op nepnieuws. Een groot aantal van de adviezen komt er – hoe verrassend - op neer dat je goed moet checken of het nieuws wel echt is. Dus ‘controleer de bron’ of ‘controleer het bewijs’ of ‘controleer de data’. 

De 10 signalen: 

Wees sceptisch over koppen. Nepnieuwsverslagen hebben vaak pakkende koppen met hoofdletters en uitroeptekens. Als schokkende beweringen in de kop ongeloofwaardig klinken, zijn ze dat waarschijnlijk.

Kijk goed naar het webadres (URL). Een URL of een URL die lijkt op die van een bestaande site, kan een voorteken zijn van nepnieuws. Veel nepnieuwssites imiteren authentieke nieuwsbronnen door kleine wijzigingen aan te brengen in de URL. Je kunt naar de site gaan om de URL te vergelijken met die van vertrouwde bronnen.

Controleer de bron. Verzeker je ervan dat het verslag is geschreven door een bron die je vertrouwt met een reputatie voor nauwkeurige berichtgeving. Als het verslag afkomstig is van een onbekende organisatie, kun je op de pagina het gedeelte “Info“ of “About“ lezen voor meer informatie.

Let op ongebruikelijke opmaak. Veel nepnieuwssites bevatten spelfouten of amateuristische lay-outs. Let op deze signalen.

Kijk goed naar de foto‘s. Nepnieuwsverslagen bevatten vaak gemanipuleerde afbeeldingen of video‘s. Soms is de foto authentiek maar uit zijn context gehaald. Je kunt met een zoekmachine zoeken naar de foto of afbeelding om te controleren waar deze vandaan komt.

Controleer de data. Nepnieuwsverslagen bevatten mogelijk tijdlijnen die niet kloppen, of data voor gebeurtenissen die zijn gewijzigd.

Controleer het bewijs. Controleer de bronnen van de auteur om te bevestigen dat deze kloppen. Een gebrek aan bewijs of een grote afhankelijkheid van anonieme experts kunnen wijzen op een nepnieuwsverslag.

Kijk naar andere reportages. Als geen andere nieuwsbron hetzelfde verhaal rapporteert, wijst dit er mogelijk op dat het verslag nep is. Als het verhaal wordt gerapporteerd door meerdere bronnen die je vertrouwt, is de kans groter dat het waar is.

Is het verslag een grap? Soms zijn nepnieuwsverslagen moeilijk te onderscheiden van humor of satire. Controleer of de bron bekend staat om parodieën en of de details en de toon van het verhaal suggereren dat het grappig bedoeld is.

Sommige verslagen zijn opzettelijk nep. Denk kritisch na over de verslagen die je leest en deel alleen nieuws waarvan je weet dat het geloofwaardig is.

foto: gilc / 123RF Stockfoto

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
kamalesh

Thanks for this post.
Also check: http://kodifirestick.blog/

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in