Overslaan en naar de inhoud gaan

WPP had geen mooi 2017, zegt Sir Martin Sorrell

De verwachtingen komen uit: er is nul groei bij de grootste communicatieholding ter wereld.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Sir Martin Sorrells WPP maakte vanochtend de jaarcijfers 2017 bekend. De netto omzet, die men nu 'revenue less pass-through costs' noemt steeg wel licht, met 1,4 procent naar omgerekend 14,8 miljard euro. Probleem voor het Britse concern is dat er geen organische groei is. Het inkomen daalde met 0,9 procent. Op de beurs kreeg WPP ook een tik: de aandelenkoers daalde 12 procent.

related partner content for mobile comes here

Drie oorzaken


Sorrell noemde 2017 dan ook 'geen mooi jaar', zonder organische groei en ook de operationele marge en winst stegen niet. De topman noemde in een toelichtting een aantal oorzaken: 'De langetermijnimpact van de technologische disruptie, de kortetermijnfocus bij zero-based budgetters (waarbij de bureaubudgetten worden teruggeschroefd naar nul) en de activiteiten van investeerders en private equity fondsen die de markt ook kritischer tegen het licht houden.  

Die drie oorzaken zijn volgens Sorrell nog belangrijker dan de heerschappij van Google en Facebook in de online advertentiemarkt, of de opkomst van de consultancybedrijven (lees daarover de blog van Philip Kok).

Die drie oorzaken zijn volgens Sorrell nog belangrijker dan de heerschappij van Google en Facebook in de online advertentiemarkt, of de opkomst van de consultancybedrijven (lees daarover

de blog van Philip Kok).

).

Slechtste jaar in decennium


Sorrell was in aiugustus al somber bij de halfjaarcijfers van WPP en sprak toen van het slechtste jaar van de communicatieholding in een decennium. Met name de FMCG-concerns die hun marketingbudgetten inkrompen, zaten WPP dwars. Later in het jaar stelde hij de groei voor 2017 al bij naar nul.

De Brit kijkt naar een andere structuur van de wirwar aan bureaus in zijn netwerk, omdat de samenwerking met marketeers verandert. Het laatste bewijs daarvan is de samenvoeging van de beroemde PR-labels Burson-Marsteller en Cohn & Wolfe naar Burson Cohn & Wolfe (BCW), afgelopen week.

een andere structuur van de wirwar aan bureaus in zijn netwerk, omdat de samenwerking met marketeers verandert. Het laatste bewijs daarvan is de samenvoeging van de beroemde PR-labels Burson-Marsteller en Cohn & Wolfe naar Burson Cohn & Wolfe (BCW), afgelopen week.



Verwachting 2018


Ook 2018 is WPP matig begonnen met nul inkomensgroei en een dalende netto-omzet van 1,2 procent. De geluiden blijven somber voor het hele jaar: opnieuw geen groei voor WPP.

Ook 2018 is WPP matig begonnen met nul inkomensgroei en een dalende netto-omzet van 1,2 procent. De geluiden blijven somber voor het hele jaar: opnieuw geen groei voor WPP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in