Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen autoreclames blijven toenemen

De Nederlandse mediabestedingen aan reclamecampagnes gericht op personenauto’s zijn in het eerste half jaar weer verder toegenomen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de eerste 6 maanden van 2012 werd er in Nederland bijna 200 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Dat is een toename van 17,5 procent ten opzichte van het eerste 6 maanden van 2011, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Vooral de bestedingen binnen het A-segment stijgen flink door (+65 pct). Radio (+34,5 pct) en buitenreclame (+31 pct) lieten de grootste groei zien. Toyota is de grootste stijger (+ 88 pct. De mediabestedingen aan bedrijfswagens en aan online media vallen buiten deze analyse.

related partner content for mobile comes here

Adfact verwacht dat de mediabestedingen de komende maanden zullen blijven toenemen. Ondanks dat juni de beste verkoopmaand was in tijden, zullen de autoverkopen het komende half jaar flink onder druk komen te staan. Lars de Vries van Adfact: ‘Dit komt door de algehele economische malaise en daarbovenop onduidelijkheden over de kilometervergoeding. Het gevolg zal zijn dat auto-importeurs meer actiematig moeten gaan adverteren.’
TV blijft verreweg het populairste advertentiemedium onder de autoadverteerders. Er is 109,6 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd, dat is 55 procent van de totale bestedingen aan autoreclames. TV laat daarmee een stijging zien van 16 procent. De bestedingen aan radio (38,6 miljoen) en buitenreclame (14,5 miljoen) lieten de grootste groei zien. Dagbladen (33 miljoen) slechts een lichte stijging (+6 procent).

Top 5 eerste half jaar 2012:

1. Peugeot (+27,7 pct) 18,4 miljoen euro
2. Renault (+35,6 pct) 17,7 miljoen euro
3. Hyundai (+63 pct) 17,2 miljoen euro
4. Opel (+15,4 pct) 15,4 miljoen euro
5. Citroen (+ 23,3 pct) 15,1 miljoen euro

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in