Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor tweets gaat de zon op

Twitter, die blijkbaar de stoute schoenen heeft aangetrokken en third-party’s gaat verbieden Twitter door te linken naar bijvoorbeeld…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Twitter, die blijkbaar de stoute schoenen heeft aangetrokken en third-party’s gaat verbieden Twitter door te linken naar bijvoorbeeld LinkedIN en Facebook, staat op dit moment volop in de aandacht. De grote hackaffaire van LinkedIN waarbij miljoenen wachtwoorden konden worden achterhaald heeft ook zo zijn invloed gehad op de andere platformen. De wachtwoorden die LinkedIN leden hadden gebruikt, bleken ook vaak dezelfde te zijn als voor de online email service van Microsoft. Zo zijn er na de LinkedIN hack ook een groep mensen hun Hotmail account tijdelijk kwijt geweest aan spammers.

related partner content for mobile comes here

En de laatste ontwikkeling in deze onzichtbare strijd wordt gevoerd op Twitter. Steeds meer van mijn volgers hebben een bijbaantje genomen in de pharmaceutische industrie en verkopen veelal afslankpillen en geslachtsdeel verbreders. Gelukkig letten ze ook goed voor me op, en weten ze me haarfijn te vertellen wie er slechte roddels over me verspreidt. Het tuigje.

Maar de meest schrikbarende eye-opener las ik op de 3e pagina van een discussie in een comment: “If you’re not paying for it, you’re not the customer. You’re the product being sold”. Prachtig en zwaarmoedig tegelijk, want we gebruiken social media als een groep schapen, verslaafd aan het groene gras. De koeienvlaaien nemen we voor lief en het met schrikdraad afgezette hekwerk om ons veld zijn we alweer vergeten nadat we een nieuw plukje heerlijk gras zien staan. Zo zijn de meest irritante uithoeken van de kapitalistische samenleving gemeengoed geworden. Want het is gratis. En nuttig, leuk, educatief en verslavend ofzo.

We moeten ons dan ook realiseren dat zolang deze platformen onbetaald de consument zijn diensten blijven verlenen, de gebruikers weinig tot niets te zeggen hebben. Facebook verzamelt onze interesses, Twitter onze gedachtes, Youporn onze fantasieën en LinkedIN alles wat we wél met de buitenwereld willen delen. Ik betaal liever een abonnement en blijf gevrijwaard van al deze monopolie terreur. Voor tweets gaat de zon op.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in