Overslaan en naar de inhoud gaan

De beste casefilm #canneslions

Het belang van een goede (of liever: uitmuntende!) casefilm bij het inzenden voor een award behoeft geen uitleg. De vijf beste casefilms…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Specialist in reclame voor reclame Casefilm.nl, zegt dat het inzenden van casefilms voor award festivals de laatste paar jaar explosief is gestegen. Welke vijf casefilms staken er dit jaar bovenuit? En waarom waren ze zo goed?

related partner content for mobile comes here

1. Volkswagen Fanwagen – zilver in Cyber Lions
Prachtige casefilm die precies de juiste toon neerzet van de campagne. Wat opvalt zijn de details zoals de sound effects bij de tekstslides en het tempo dat in de film zit; de beelden staan op geen enkel moment stil. Op alle tekstslides en foto’s wordt langzaam ingezoomd, wat het geheel een erg dynamisch karakter geeft.
Wat deze film echt afmaakt is de muziek. Deze past perfect bij de campagne en maakt dat je de film direct nog een keer wil bekijken. Een mooi voorbeeld van een casefilm die met aandacht en toewijding is gemaakt. Bijna logisch, want dat is ook aan alle kanten van het executie-niveau van de Fanwagen-campagne af te lezen.
Eén klein minpuntje; de lengte van bijna drie minuten. Al valt dit door het prettige tempo nauwelijks op.

2. Staying Alive, British Heart Foundation – goud in Media Lions
In de casefilm over deze campagne is veel tijd en aandacht gestoken. Er is gekozen om de situatie en uitleg van de campagne te introduceren door middel van een nieuwsfragment uit het journaal. Een insteek die beter werkt, minder borstklopperig is en direct geloofwaardigeheid creëert. Wat verder goed is aan deze casefilm is dat de supers (tekstslides met uitleg) in lijn zijn met de stijl van de campagne. Ook het in- en uitzoomen op de werking van de site en de resultaten op blogs en social media is goed gedaan. Door ze in perspectief neer te zetten, vlieg je als het ware door het conceptboard heen.

3. Help, I Want to Save a Life – Grand Prix for Good
Een casefilm die opvalt door de gekozen stijl van animatie en lijntekeningen. Een geanimeerde character neemt je mee door de case en is tegelijk de voice-over. Een ietwat gewaagde, maar zeer geslaagde aanpak om een zwaar onderwerp op een toch luchtige manier neer te zetten. Wat verder opvalt is dat alle (social) media impact, slechts subtiel wordt belicht. Iets dat goed aansluit bij het onderwerp, want het enige resultaat dat er uiteindelijk écht toe doet is het redden van levens.
De casefilm is met zijn drie minuten misschien ietwat lang, maar wel een verfrissende variant tussen alle filmische en flashy casefilms.

4. Band Aid Magic Vision – goud in Mobile Lions
Deze casefilm start met enkele erg mooi gefilmde quotes van kinderen die meteen op een goede manier de situatie neerzetten. Dit neemt je, samen met de muziek, direct mee de film in. Een mooi gesneden en erg vrolijke casefilm die precies de toon neerzet van het product; een pleister die je vrolijk maakt en de pijn even doet vergeten.

5. Swebus Jackpot – brons in Direct Lions
Een mooi voorbeeld van een heldere en compacte casefilm, die waarschijnlijk ook nog eens met een minimaal budget is gemaakt. De muziek en de voice-over zijn goed gekozen en geven de film een rustige en prettige flow. Hierdoor valt het nauwelijks op dat deze casefilm in feite alleen wat beelden laat zien van de situatie en daarna de online actie kort toelicht. Opvallend is ook dat we nu eens een keer niet de optellende tweets, voorbij ratelende hits op blogs, Facebook-likes en andere media voorbij zien komen. Een mooi voorbeeld van een heldere, basic casefilm.

Deze top 5 van casefilms uit de Cannes Lions 2012-winnaars werd samengesteld door tijdens hun verblijf in Cannes. Casefilm.nl is een bedrijf dat totaaloplossingen biedt voor het vervaardigen van casefilms. Van montage tot voice-over en van animatie tot het componeren van muziek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in