Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgisch biermerk Jupiler verandert tijdelijk van naam en dat is een Nederlands idee

Nederlands bureau TCC maakt 'meest verregaande supporterscampagne ooit in België'
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Het biermerk Jupiler wordt tijdelijk omgedoopt tot ’Belgium’. Met die tijdelijke naam wil brouwerij AB Inbev laten zien dat het bedrijf het Belgisch elftal steunt tijdens het WK in Rusland.

related partner content for mobile comes here

Nederlands tintje


Reclamebureau TCC (The Communication Company) bedacht de tijdelijke naamsverandering in nauw overleg met AB Inbev. In de Belgische krant De Standaard zegt directeur Cees Faes van TCC dat hij ‘heel voorzichtig’ tewerk is gegaan. ‘Jupiler is een ijzersterk merk, dat jarenlang is opgebouwd. De naamsverandering is een heel sterk signaal om te laten zien dat we achter de Rode Duivels staan.’

De Standaard zegt directeur Cees Faes van TCC dat hij ‘heel voorzichtig’ tewerk is gegaan. ‘Jupiler is een ijzersterk merk, dat jarenlang is opgebouwd. De naamsverandering is een heel sterk signaal om te laten zien dat we achter de Rode Duivels staan.’

zegt directeur Cees Faes van TCC dat hij ‘heel voorzichtig’ tewerk is gegaan. ‘Jupiler is een ijzersterk merk, dat jarenlang is opgebouwd. De naamsverandering is een heel sterk signaal om te laten zien dat we achter de Rode Duivels staan.’

Verwarring


De actie zorgde een paar dagen geleden voor wat verwarring. Ineens was het logo van Jupiler verdwenen van de gevel van de brouwerij in het Luikse Jupille. AB Inbev meldde dat het bedrijf 'iets aan het voorbereiden' was en dat dit tijdens een persconferentie duidelijk zou worden. Eén van de meest gehoorde speculaties was dat het merk Jupiler zou verdwijnen. Dat was onwaarschijnlijk, want het is één van de meest verkochte bieren in België.

een paar dagen geleden voor wat verwarring. Ineens was het logo van Jupiler verdwenen van de gevel van de brouwerij in het Luikse Jupille. AB Inbev meldde dat het bedrijf 'iets aan het voorbereiden' was en dat dit tijdens een persconferentie duidelijk zou worden. Eén van de meest gehoorde speculaties was dat het merk Jupiler zou verdwijnen. Dat was onwaarschijnlijk, want het is één van de meest verkochte bieren in België.

. Ineens was het logo van Jupiler verdwenen van de gevel van de brouwerij in het Luikse Jupille. AB Inbev meldde dat het bedrijf 'iets aan het voorbereiden' was en dat dit tijdens een persconferentie duidelijk zou worden. Eén van de meest gehoorde speculaties was dat het merk Jupiler zou verdwijnen. Dat was onwaarschijnlijk, want het is één van de meest verkochte bieren in België.

Dinsdag blijkt dat het gaat om een pr-stunt. Vanaf dit moment verdwijnt Jupiler en zal het Belgium-bier in alle winkelschappen in België verkocht worden. De actie duurt vijf maanden.

'We zijn allemaal Belg'


Jean-Jacques Velkeniers van AB InBev vertelt dat de campagne gaat over saamhorigheid: 'Tijdens het WK verenigen we ons allemaal voor een hoger doel. Het maakt niet uit wie je bent, waarin je gelooft, waar je vandaan komt. Tijdens de FIFA Wereldbeker 2018 zijn we allemaal Belg. Met Jupiler capteren we dat gevoel en veranderen onze eigen naam in Belgium. Dit is meer dan een campagne, dit is een beweging voor Belgische trots en de Rode Duivels in het bijzonder. Zo realiseren we de meest verregaande supporterscampagne ooit.'

Jean-Jacques Velkeniers van AB InBev vertelt dat de campagne gaat over saamhorigheid: 'Tijdens het WK verenigen we ons allemaal voor een hoger doel. Het maakt niet uit wie je bent, waarin je gelooft, waar je vandaan komt. Tijdens de FIFA Wereldbeker 2018 zijn we allemaal Belg. Met Jupiler capteren we dat gevoel en veranderen onze eigen naam in Belgium. Dit is meer dan een campagne, dit is een beweging voor Belgische trots en de Rode Duivels in het bijzonder. Zo realiseren we de meest verregaande supporterscampagne ooit.'

Jupiler is al 20 jaar sponsor van het Belgisch voetbalteam de Rode Duivels. Bij de campagne horen ook materiaal voor horeca, en gadgets met de hashtag #WEAREBELGIUM en een tv-reclame. De commercial is gemaakt door Nederlandse makers (Billy Pols als regisseur, Jeroen Hofman als fotograaf).

Keuze voor Engels


AB Inbev werkt sinds enkele jaren al samen met TCC. Zo bedacht het Nederlandse bedrijf een campagne voor het alcoholvrije Jupiler 0.0 en de actie ‘Don’t drink & drive’.

en de actie ‘

Don’t drink & drive’.

’.

Faes (TCC) vertelt De Standaard dat hij in principe alle campagnes in twee talen uitvoert: Vlaams en Waals. Dit keer kiest het bureau bewust voor de Engelse naam ‘Belgium’, terwijl dat bij sommige mensen gevoelig ligt. Faes: 'Er is een term nodig die alles verbindt. als je kiest voor de twee talen, dan laat je dat los. Je kunt als land verdeeld zijn, maar als het nationale team speelt, dan heeft dat een verbroederend effect.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in