Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de week – *bliep: het nieuwe bellen voor 50 cent per dag

Met twee kwartjes bellen, dat is wel even geleden. *bliep laat je kiezen wanneer je je abonnement aanzet. Vervolgens sms en internet je…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Eind mei 2012 ging van start. Jochem Wieringa en Joost van der Plas lanceerden toen het resultaat: een provider speciaal voor jongeren. Robert van Hoesel en Freek Gille zitten in het managementteam. Freek: “Dat vanaf het begin alleen jongeren aan *bliep meewerkten, is een bewuste keuze. Iedereen heeft meegedacht en we hebben lang gesleuteld en geklust tot het moment aanbrak dat *bliep perfect was”. De *bliep-teams – sales, events, acties – krijgen hulp van zo’n tachtig jongeren die actief meehelpen om het Facebook platform te ontwikkelen.

related partner content for mobile comes here

Hoe werkt het?
Het is vergelijkbaar met een prepaidabonnement. Je laadt je telefoon telkens op voor een bepaald bedrag. Elke dag opnieuw kun je bepalen of je het abonnement stopzet of door laat lopen. Vanaf het moment dat je het abonnement aanzet, betaal je 50 cent per dag, waarna je in de komende 24 uur onbeperkt kunt sms’en en internetten. Je hoeft niet elke dag aan te geven of je wilt gaan bliepen, maar die optie is er wel altijd.

Kleine lettertjes en belbundels
Robert: “Wat ons onderscheidt van de rest is dat onbeperkt écht onbeperkt is. Geen kleine lettertjes bij ons – en dat willen we zeker zo houden. Evenals ‘geen belbundels’.” Want *bliep weet dat jongeren nog maar amper bellen en steeds meer gebruikmaken van internet. Zo wordt voorkomen dat aan het eind van de maand belminuten resteren.”

Hoe kan dit?
Het concept heeft kennelijk de interesse gewekt van de grotere providers. “Vodafone probeert het met onbeperkt sms’en of internetten voor een euro per dag, maar wel met een beperkt aantal MB internet”, weet Robert. Hoe doet *bliep dat dan? Het enige wat de heren hierover kwijt willen is dat ze een netwerk van een grote provider gebruiken. En dat ze besparen op grote marketingkosten, zoals tv-commercials. Ze maken liever gebruik van mond-tot-mondreclame.

Enthousiaste Bliepers
*Bliep zet het grote aantal fans voor de marketing in. Deze Bliepers ondersteunen hun provider op allerlei manieren, variërend van zelfgebakken taarten tot de controle van *bliep-verkooplocaties. Freek: “Bij andere providers gaan werknemers op pad om de locaties te controleren, maar *bliep heeft er een twist aan gegeven. De jonge fans gaan zelf naar de winkel om te controleren of de verkopers wel weten hoe *bliep in elkaar zit.”

Op naar de honderdduizend
Duimen omhoog op Facebook en steeds meer gebruikers houden de groei er lekker in. Maar de meeste voldoening haalt *bliep uit mensen die enthousiaste berichten sturen. Robert: “Eind dit jaar willen we honderdduizend gebruikers hebben. Dat brengt ons qua grootte bij de gevestigde providers.” Daarnaast heeft *bliep plannen voor samenwerking met een toestelproducent, waarbij een *bliep-simkaart zit ingebakken in de telefoon. “Maar vanaf deze week kun je bij Kijkshop een telefoon aanschaffen in combinatie met een bliepkaart.”

Ambitieuze jonge provider
De eenvoud waarmee inspringt op ‘het nieuwe bellen’ is een interessante eigenschap van dit concept. Daarnaast zijn de doelen van deze jonge provider ambitieus – iets wat past bij de winnaar van de Dutch Startup Awards. Dit concept zou het daarom zo maar ver kunnen schoppen bij de Accenture Innovation Awards van 2013.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven van de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in